2013-10-10

Alice Munro skriver om Lund, British Columbia


Nobelpriset i litteratur gick till Alice Munro, en kanadensisk novellförfattare i min ålder (hon är 82). Ett bra val, tycker jag, inte minst av personliga geografiska skäl. Kanada intresserar mig nämligen så mycket, på många sätt, att jag, på initiativ av Sten Bertil Olsson, släpade med mig hela utbildningsnämnden tvärs över kontinenten till Vancouver under min tid som ordförande.
   Och Kanadas geografi och natur är alltid närvarande i hennes noveller. Den inledande novellen i "Brinnande livet" som heter Att nå Japan är en skilsmässo- och kärleksnovell som till stor del utspelar sig under en tågresa från Vancouver (fantastisk stad!) via Saskatoon (präriestad där lundadelegationen tillbringade några dygn) till Toronto. Den övergivne mannen och fadern arbetar en tid i Lund, ett litet hamnsamhälle norr om Vancouver.
   Om Lund kan jag berätta att staden grundades och namngavs 1899 av bröderna Frederick och Charles Thulin - invandrare från Lund, Skåne.
Gunnar Stensson

Ja, det står inte särskilt mycket om Lund i novellen, men sammanträffandet är ju lustigt. Nån här kanske vet vilka bröderna Thulin var.

Inga kommentarer: