Klostergården är en lysande idé. Byggd som en rätvinklig triangel med
spetsen i norr (vid Ishallen), järnvägen och Stattenavägen som de två
kateterna i väst och öst och Sunnanväg i söder som en något kurvig
hypotenusa. Tio kvarter bestående av åtta våningars höghus i norr och
öster och låghus som släpper in solen i söder och väster.
Konceptet har suddats ut en smula genom diverse tillbyggnader, men
man upplever det när man går över Klostergårdsfältet mot centrum med
skola, bibliotek, kyrka och församlingshem. Lunds matematiskt och
filosofiskt mest genomtänkta stadsdel, värdig en Ludwig Wittgenstein!
Men nu ska det bli ändring av. En station ska byggas i
Klostergården på järnvägssträckan mellan Södra Ringvägen och Källby
reningsverk. Bebyggelsen vid stationen ska anknytas till Klostergården.
Tidigare fanns en hållplats vid viadukten vid Nordanväg. Den nya
stationen kan byggas där eller i anslutning till Sunnanväg ett par
hundra meter söderut.
Det är inte mycket plats att bygga på. Man måste komma ihåg att
spårområdet kommer att vara dubbelt så brett efter järnvägsutbyggnaden
2022. Då återstår bara två smala markremsor intill spåren, den östra
längs Klostergårdens idrottsplats och korpfotbollsplanerna, den västra
mellan Åkerlund och Rausings väg och järnvägen.
Husen på dessa smala remsor på vardera sidan av järnvägen kan
bullerskyddas, men vill folk verkligen bo i smala husrader skilda av
ett spårområde?
Större arealer att bebygga finns förstås söder om industriområdet,
men här talar vi om bebyggelsen vid stationen som ska anknytas till
Klostergården.
Två smala husrader, skilda av ett brett spårområde med tåg var
tionde minut dygnet runt! Knappast attraktivt! Hur ska detta dilemma
lösas?
Lösningen är förstås att sänka spårområdet och låta tågen gå genom en tunnel från Höje å till Södra Ringvägen.
Då frigörs markyta. Man slipper buller och risker förknippade med
järnvägstrafiken. Klostergården och Rådhusvången förenas, i stället
för att som nu skiljas av den barriär järnvägen utgör. Det blir det
plats att bygga hus och anlägga vägar och parkområden.
Omöjligt? Man klarade av det i täta Malmö. Staten måste hjälpa till. Det handlar ju om Statens Järnvägar.
Jag är mest engagerad i Klostergården. Men det vore naturligtvis
mest rationellt att låta järnvägstunneln fortsätta över Södra Ringvägen
och tvärs igenom Lund bort till Plantagelyckan eller kanske Annehem. I
centrala Lund utgör järnvägen en minst lika besvärande barriär som vid
Klostergården.
Projektet är förvisso dyrt, mycket dyrt, men det finns en stad att vinna.
Vi i Klostergården kommer att följa utvecklingen
noga. Vi vill värna Klostergårdsfältet, korpfotbollsplanerna,
koloniområdena och den lilla parken mellan Klostergården och
Källbybadet. Men en station vill vi också ha, senast 2022!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar