2016-10-13

Blowin’ in the wind av Lucifer

Nu blir det förstås några dagar där alla samtal kommer att dränkas av minnen relaterade till Bob Dylan. Jag tillhörde aldrig de riktigt hängivna och det var egentligen först med Mikael Wiehe (Sakta lägger båten ut från land) som jag fick ett varmare förhållande till Dylan. D.v.s. jag var med och gav namn på en Vpk-motion till Lunds kommunfullmäktige i slutet av 70-talet som handlade om Åkerlund & Rausings utsläpp av luftföroreningar som vid västlig vind starkt berörde Klostergården. Motionen fick sitt namn efter Dylans släpiga sång, Jo det var sånt vi roade oss med när vi gjorde kommunalpolitik, länge det tråkigaste av allt, till en form av avancerat nöjesliv.
   Vänsterpartiets svaga ställning i opinionsundersök-ningarna har länge varit en gåta. Varför ökar vi inte mer? Vi har ju förutom en utmärkt politik den klokaste och mest sympatiske partiledaren. Vi har ökat i varje mätning men aldrig med mer än några tiondelar.

Vi begriper inte
Så kom Expressen/Demoskops mätning i söndags. V minskade med 2.2 procentenheter ner till 6,4, mest av alla och det var därtill den enda av förändringarna som var statistiskt signifikant. Jag begriper ingenting. Förändringar i övrigt: SD får -1.0, allianspartierna +1.2, Mp -0.7, S +1.7.
   Jag får väl säga som partisekreterarna att opinionsundersökningar är inget att bry sig om och jag bryr mig faktiskt inte heller. Men jag skulle vilja förstå och förklara. Har Jonas Sjöstedt sagt något dumt eller har någon från Ung Vänster klantat sig? Men vad jag fruktar är det gamla vanliga. Rädslan för ryssarna har nått nya höjder, spioner lägger pussel hos Sverigedemokraterna i Riksdagshuset och ryska stridsflygplan flyger över Östersjön. Det drabbar som alltid V och om någon skulle få för sig att V inte har med ryssar att göra så är Per T. Ohlsson tillsammans med experter från Försvarshögskolan alltid redo upplysa om hur det förhåller sig. Tja, är det så enkelt? Vi får se.

Yes, how many years can a mountain exist
Before it's washed to the sea ?
Yes, how many years can some people exist
Before they're allowed to be free ?
Yes, how many times can a man turn his head
Pretending he just doesn't see ?
The answer my friend is blowin' in the wind
The answer is blowin' in the wind.

Inga kommentarer: