Nu när värnplikten blir aktiverad igen borde vi diskutera om den inte
ska gälla alla ungdomar och kallas samhällstjänst. Den kunde utformas
för 6 månaders utbildning och utförande av viktiga samhällsfunktioner
som idag är eftersatta inom skolor, vård, omsorg, samhällsskydd,
brandskydd & livräddning och inom det militära.
När man studerar ungdomsarbetslösheten mellan 20 – 24 år
kan man konstatera att i konkurrensen om jobben så får inte de med
bristande språkkunskaper, inga eller dåliga gymnasiebetyg, och brist på
”uppförandekod” plats. Instängda och beslöjade flickor som inte får
röra sig fritt; pojkar som inte vet hur man hälsar och tilltalar på ett
acceptabelt sätt. Det verkar spela liten roll att de är de artigast på
bussen.
Vissa viktiga sociala roller för unga vuxna fattas. Extra
jobb, lärlings- och praktikjobb går inte till de ungdomar som behöver
dem för att socialiseras in i vuxen- och arbetslivet. De går till
sommarjobbande studerande och som deltidsjobb för studerande och de
allra flesta rekryteras genom sociala nätverk i familj och
vänskapskrets.
Hopplösheten hos de som står utanför leder till isolering
framför datorn eller medlemskap i gäng, flera kriminella, ett stort
svart hål. Många är spel- och drogberoenden, en del har sympatier för
IS.
Samhällstjänsten kunde organiseras i samarbete med,
förutom det militära, folkhögskolor, studieförbund och ideella
föreningar. Dessa organisationer tjänar redan nu som fostrande av de
ungdomar som kommit snett men har tillräckliga nätverk för att ta sig
vidare på det sättet.
Samhällstjänsten skulle bestå av fostran till medborgare,
genomgång av viktiga regler och lagar parat med historiska
tillbakablickar över Sverige, Europa och Världen. Vår ekonomiska och
politiska historia från bondesamhället till dagens tjänstesamhälle.
Organisation, etik och samarbetsformer. Trafikutbildning skulle ingå.
Idrott och hygien skulle vara ett väsentligt inslag. Har man inte lärt
sig att duscha innan så får man lära sig det. De värnplikta ska också
uppmuntras att utöva någon hobby och gå med i ideella föreningar.
När ungdomarna sedan får praktisera och jobba inom olika
institutioner och organisationer så ska det ske med ordentlig
handledning och feedback från deras grupp inom samhällsskolan.
Det här skulle lösa tre stora problem som vi nu har: En
låg men tillräcklig ersättning under samhällstjänsten skulle lösa upp
låglönediskussion där olika parter har gått i harnesk och inget händer.
För det andra skulle samhälstjänsten minska arbetslösheten
bland ungdomar och ta bort det svarta hålet som många ungdomar nu
hamnar i.
För det tredje skulle den medverka till en starkare
integration av nyanlända flyktingar. Genom att göra saker tillsammans i
blandade grupper skulle regler bli tydliga i det sociala samspelet och
språkinlärning underlättas.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar