Luften som slår emot mig i lärarrummet är tjock och kompakt... På den
ena soffan står det ”endast för förstelärare”, på den andra ”endast för
de särskilt skickliga”. Jag sätter mig på en pinnstol eftersom jag
över en natt blivit degraderad till ”sämstelärare”
En av dem som fått mer i plånboken säger att hon går till jobbet
med en klump i magen, en annan att hon skäms. Ingen av oss mår bra.
Kollegiet är krossat.
Utbildningsminister Gustav Fridolin, ni vet han som skulle fixa
skolan på hundra dagar, har just slagit in den andra spiken i kistan.
Den första slogs in av den borgerliga regeringen genom
förstelärarreformen.
Det skriver Susanne Lärkeryd, leg. lärare på högstadiet. DN. Åsikter 21/10
Hon är inte ensam. 3/11 innehöll Sydsvenskan ett reportage under rubriken Turbulens i lärarkår efter lönelyft. Missnöjet
med lärarlönelyftet är så starkt att lärare vägrar samarbeta, blir
sjuka, säger upp sig eller till och med lämnar yrket, sammanfattar
ingressen
Den ansvariga ministern Helene Hellmark Knutsson, S, har kallat till möte med fack och arbetsgivare denna vecka.
”Det här lönesystemet har slagit en kil i lärarkollegiet”, säger
Antonio Blagius vid Gumaeliusskolan i Örebro. Hans chef, rektor Chris
Gelinder är också besviken. Tre lärare har lämnat skolan.
Lärarfacken är frustrerade. Ordföranden i Lärarnas Riksförbund
Åsa Fahlen konstaterar att lärare blivit sjuka av hanteringen. Facken
är medansvariga för utvecklingen genom att ha godkänt både
förstelärar-reformens och lönelyftets utformning.
Helene Hellmark Knutsson är medveten om problemen. ”Jag hör
rektorer som säger: Ge oss pengarna så fördelar vi dem lika. Men då är
vi tillbaka i samma system som vi haft under flera decennier, där man
tjänar lika mycket efter 15 år som när man är nyexaminerad”,
konstaterar hon. Det är naturligtvis skitsnack när Helene Hellmark
Knutsson påstår, att man inte skulle kunna höja lönen allteftersom en
lärare blir äldre. Men den ska höjas på ett likformigt kollegialt sätt.
(Det var de decennier då svensk skola var världsledande.)
Helene Hellmark Knutsson snuddar vid problemets kärna, utan
att vara medveten om det. En likalönsprincip har tillämpats i skolan
under århundraden. Kollegiets princip. Ett kollegium är en församling
av likar. Inbördes olika likar. Den ene är försynt, den andre yvig, den
tredje ämnesexpert, den fjärde inkännande, den femte ute efter snabba
resultat, den sjätte disciplininriktad, den sjunde tolerant, den
åttonde teoretisk, den nionde praktisk. Vem är bäst?
Man måste inse att samma variation råder bland eleverna. Olika
lärare är bäst för olika elever. Samtidigt är det viktigt att alla
elever lär känna alla sorters lärare.
Att vara lärare är alltid ett grupparbete, ett arbete med
relationer, både till elever och kollegor. Det bygger på ömsesidig
respekt och förtroende. Det kräver också långsiktighet och den
varaktighet som är förtroendets förutsättning.
In i detta komplexa sammanhang klampar byråkrater som inbillar
sig att det är inbördes konkurrens om högre lön och status som
motiverar lärare. Konkurrens, löneskillnader, hierarkier, vinst. Bli
förstelärare! Bli särskilt skicklig lärare! Här finns pengar att tjäna!
Nöj dig inte med att vara sämstelärare!
Det finns naturligtvis icke-kollegiala lärare som är förgiftade
av samma ideologi också. De är lika besatta av pengar och status som
byråkraterna. De är hoppjerkor som alltid säljer sig till
högstbjudande. Utvecklingen innebär att de blir fler och fler. De blir
de sämsta lärarna, inte på grund av okunnighet och obegåvning utan
därför att de aldrig lär känna vare sig elever, föräldrar eller
kollegor.
Sedan konkurrens- och vinsttänkandet pådyvlades skolan har
skolresultaten sjunkit från världsklass till bottennivå. Många
kollegier bjuder motstånd, det är det vi ser nu, men får räknenissarna
fortsätta kommer de i längden nöta ner solidariteten och hängivenheten
för arbetet och ersätta lärarna med strebrar som flåsande jagar mer
pengar i plånboken.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar