Sydsvenskans ambitiöse kommunalreporter Alexander Kuprijanko satsade
stort i måndags med ett helt uppslag med intervjuer med alla Lunds tio
fullmäktigepartier under rubriken ”Så vill Lunds politiker tackla
budgetkrisen”. Javisst, det är sånt man länge har undrat över!
Intetsägande politikersvar
Men politikerna hade dessvärre inte mycket att säga. De flesta
sväljer Anders Almgrens (s) språkbruk (”effektiviseringar”) när det är
nedskärningar det handlar om, (Dock, FNL sade som det är). Fi och V är
uppriktiga och talar om att en expansiv kommun som Lund faktiskt
behöver höja skatten. Det är inga överraskningar: SD vill inte oväntat
avveckla mottagningen av nyanlända, medan FNL säger nej till
spårvägskostnaderna Men de flesta pratar lite runt, ser ”utmaningar”,
hoppas på ”konstruktiva dialoger” etc. precis som man trodde. M säger
att hade vi bara sänkt utgifterna med en procent om året vid varje ny
budget i alla år så hade allt varit väl. För all del, men Almgrens
procentsatser (nerskärningar 3,5 eller 7 procent) leder väl just fram
till en riktig moderatbudget. Mycket riktigt – på torsdagen släpptes
den förväntade uppföljningen. Som genom ett under finns det plötsligt
ett tillskott om några miljoner till Kultur- och fritidsnämnden från
S+Mp. Vi är överväldigade av denna generositet. Ja, det är lätt att bli
ironisk över sådana manövrar, men verkligheten är ju bister, med den
fullmäktigemajoritet det senaste kommunalvalet gav oss.
Spårvägsfrågan död?
Då skulle spårvägsfrågan vara död och begraven nu när spaden är satt
i jorden för själva bygget. Så är det naturligtvis inte, den kommer vi
att ha med oss i åtminstone tio år till och jag tycker den har
hanterats dåligt av S och V. Det hade kunnat bli en uppgörelse om ett
uppskjutande tills större klarhet hade vunnits. Inte minst lever
spårvägen i kommunalpolitikernas undermedvetna som hotande mardrömmar
om möjliga skandaler och kostnadsproblem. T.ex. förväntar man sig nu
problem när spårvägen skall passera under E22 strax söder om Brunnshög.
Då måste undergången förstärkas vilket i sin tur kräver att motorvägen
stängs av några dagar. Vid nyheten om detta poppade oron upp hos en
S-politiker som utbrast: ”Det måste vänta till efter valet”. Jo, det
måste det nog.
Per T Ohlsson breder ut sig
Universitetets hedersdoktorat till Per T. Ohlsson gav omedelbar
utdelning. Hans söndagskrönika, Sydsvenskans egentliga huvudledare, har
nu fått två hela sidor till förfogande i stället för en som länge
varit standard. Risken är förstås att han tappar bettet efter alla
hedersbetygelser. I söndags blev det t.ex. bara en avslagen eftersläng
åt Vänsterpartiet (”halvreformerade kommunister”). Nog förväntar vi oss
skarpare ord än så.
Nog tycker jag också det är skamlöst när moderatledaren ständigt
likställer Sverigedemokraterna med Vänsterpartiet, de båda partier som
hon anser inte vara ”regeringsdugliga”. Inte heller jag vill se V i
regering med S under nuvarande omständigheter. Det räcker att se på vad
som har hänt med Mp i koalitionen med S för att tacka nej till sådant
samarbete och jag hoppas verkligen att Jonas Sjöstedt inte menar allvar
när han talar om att V borde sitta i regeringen med S nu.
Likställandet av V och SD är väl bara M:s försök att legitimera M:s
senaste framstöt i regeringsfrågan. V och SD är två partier som inte har
några likheter och det vet Kinberg-Batra. Jag tycker faktiskt lite
synd om henne: hon har gjort bort sig genom att inte förankra sitt
utspel. Jag tror att hon byts ut inom någon månad.
Östersjöstrategi
Som VB:s militärpolitiske korrespondent har jag följt schackrandet
med hamnarna inför utläggandet av den rysk-tyska gasförbindelsen i
Östersjön. Och det är naturligtvis Karlshamn som är den viktiga hamnen.
Den skyddades till för tio år sedan av Sveriges modernaste
kustartilleri vilket naturligtvis skrotades när de strategiska tänkarna
i militärledningen förklarade att Sverige bäst försvarades i
Afghanistan. Då lade man ner hela kustartilleriet, inte bara vid
Karlshamn och Slite, och sålde ut eller brände upp alla kängor och
långkalsonger. Under en lång tidsperiod övades ständigt försvar mot en
Warszawapaktsinvasion över Karlshamn. Därifrån har man god tillgång
till det svenska väg- och järnvägsnätet. På tre dygn når man fram till
Västkusten så att man skär av hela Sydsverige.
Det måste ha varit tankar som dessa som fick ÖB att tveka om
lämpligheten i att lagra ryska rör i Karlshamn. Nu visar det sig att
det är ungefär 700 ryska handelsfartygsrörelser per år till och från
Karlshamn. Här finns inga hemligheter att bevaka och om rören lagras av
svensk personal i svensk regi kan jag inte se några speciella problem
så länge man över huvud vill fortsätta att handla med Ryssland. Visst,
gasledningarna i Östersjön är ett skit som hade varit skönt att slippa,
men det kan vi inte och det är bara patetiskt när det föreslås att vi
borde försöka hindra dem av klimatskäl. Och regeringen borde väl kunna
stå för sina egna åsikter och inte låtsas som att det handlar om
kommunalpolitik. Kommunalpolitiken är nog så besvärlig i sig, vilket är
vad vi sedan länge har hävdat i den här krönikan.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar