Byggnadsnämnden beslutade, som framgick i VB nr 25, om en rad ändringar
i förhållande till tjänstemannaförslaget till ny översiktsplan för
Lunds kommun. Likväl har dessa ändringar inte lagts in i det förslag
som gått ut för samråd. Nämndens ändringar ligger som en bilaga till
förslaget.
Flera av dessa ändringar gör att planen ändrar inriktning och får andra konsekvenser ur hållbarhetssynpunkt.
Stora krav på läsaren
Så till exempel lägger nämndens majoritet till en rad
utbyggnadsområden får både bostäder och verksamheter på högklassig
jordbruksmark. En annan ändring som nämnden gjorde var att flera nya
vägar för motortrafik lades till tjänstemannaförslaget. Detta framgår
alltså inte av det förslag som går ut på samråd – om en inte är väldigt
uppmärksam och samtidigt läsa tjänstemannaförslaget och nämndens
protokoll, samt vissa delar av den gamla, fortfarande gällande,
översiktsplanen från 2010. Det är att ställa stora krav på läsaren!
Planen ska antas under denna mandatperiod
Varför har då inte dessa ändringar lagts in i förslaget,
innan det skickades ut på samråd! Av tidsskäl – för då hade förslaget
inte kunnat gå ut på samråd direkt? Men varför måste planen ut på
samråd direkt? För att hinna tas under pågående mandatperiod.
Nämnden gav också Stadsbyggnadskontoret i uppdrag att
under samrådsperioden omarbeta det avsnitt som handlar om transporter
så att bilen ges högre prioritet. (De här nämnda besluten röstade
givetvis MP emot och i fallet om biltrafik och bilvägar även V).
Nya strategier
Under samrådstiden ska förslaget kompletteras med en rad nya
strategier. Bland annat planering för att möjliggöra produktion av
biogas och för en utbyggnad av vindkraften. Vidare ska planen satsa på
pendlarparkeringar i goda kollektivtrafiklägen och planera för gröna
miljöer på hustak.
Positiva exempel
Slutligen några exempel på ur miljösynpunkt positiva skrivningar i Stadsbyggnadskontoret förslag.
• ”Boulevardisera” huvudgator och trafikleder som har god potential
och bra strategiskt läge för att stärka tätorternas klimatresiliens
samt rekreativa och ekologiska värden.
• All resandeökning i Lunds kommun ska ske med gång, cykel eller kollektivtrafik.
• Lunds kommuns tätorter ska framöver främst växa genom förtätning så att stadsutvecklingen sker resurseffektivt och hållbart
• Utbyggnad av Lunds kommun ska främst ske i lägen med god tillgång till kollektivtrafik för att skapa en hållbar utveckling
• Temperaturreglera och förbättra den vattenhållande förmågan i
tätorterna genom mer grönska och öppna vattenytor på annars hårdgjord
allmän platsmark
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar