2008-10-02

Solhällan: det finns alternativ till skövling
av Ulf Nymark

Kolonisterna på Solhällan hade i lördags bjudit in representanter för de politiska partierna till informationsmöte om Solhällans framtid. Ska en bilväg – via Fritjofs Väg - dras genom Solhällan för att försörja det nya bostadsområde som planeras öster om kolonierna? (Se VB nr 24:2008!) Inbjudna var även boende i det intilliggande bostadsområdet Vipelyckan (den s k N-byn).

Stadsbyggnadskontorets utredning
Representanter för kolonisterna presenterade först Stadsbyggnads-kontorets utredning, utförd av en konsultfirma. Utredningen förespråkar att koloniområdet klyvs av en väg rakt igenom området och ett par kolonilotter slopas till förmån för asfaltstråket. Andra alternativ i utredningen är att vägen dras in i sydvästra hörnet av kolonin, då minst fem lotter måste tas i anspråk. Samt det av konsulterna helt spolade förslaget: en väg dras in från Fritjofs väg parallellt med Dalbyvägen. Kolonisternas krav på kommunen är att andra alternativ utreds. Alternativen tillfartsväg till det nya området norrifrån från Hj Gullbergs väg, från Södra Sandbyvägen eller från Dalbyvägen måste utredas, krävde kolonisterna med emfas.

Borgerlighetens vallöften
Sedan var det de politiskt förtroendevaldas tur. Brinck (m) och Jörgensen (fp) hävdade att andra alternativ var utredda och omöjliga att genomföra. (Kolonisterna har efterfrågat dessa utredningar på Stadsbyggnads-kontoret, men inte fått ut någon som helst dokumentation).En väg in från Fritjofs Väg var det enda alternativet, enligt dessa båda herrar. Brincks vallöfte från 2006 hade tydligen blåst bort i den friska östanvinden: ”Jag kan lova alla kolonister att vi från de borgerliga partierna inte har för avsikt att röra befintliga koloniområden. Här talar jag för den samlade borgerliga gruppen i byggnadsnämnden”, sa Brinck då (Sydsvenskan 16.5 2006).

Oklar (s) inställning
Miljöpartiets Ebbesson, Vänsterpartiets Olsson och Demokratisk Vänsters Persson var entydigt emot att koloniområdet rördes. Dv var ju för övrigt det parti som vid fullmäktigesammanträde i augusti lade ett yrkande om att fullmäktige skulle besluta att skydda Solhällan från angrepp från schaktmaskinerna. Thunberg (s) uttalanden var lite lösare i kanten, men han tycktes mena att socialdemokraterna verkligen skulle anstränga sig för att skona koloniområdet.

Centern emot stympning av koloniområdet

Lars Bergwall (c) överraskade genom att tämligen klart uttala sig emot en vägdragning genom koloniområdet. Han förespråkade i stället att Fritjofs Väg skulle stängas för genomfartstrafik* så att bilvägen till det nya området kunde dras in några meter från Fritjofs Vägs korsning med Dalbyvägen, dvs i stort sett enligt det av konsultfirman förkastade alternativet. En sådan lösning förutsätter en stängning av Fritjofs Väg, eftersom det annars skulle bli köbildningar och trafikproppar.

Ingen ny tanke
Att stänga Fritjofs Väg för genomfartstrafik är ingen ny tanke. År 1997 lämnade de boende på Vipelyckan in en skrivelse till Tekniska nämnden där man krävde att genomfartstrafiken på Fritjofs Väg skulle stoppas. Den ca 5,35 meter breda (läs: smala) Fritjofs Väg används för genomfartstrafik från såväl Vipeholmsområdet som Östra Torn och Ideon, trots att den biltillvända Södra Sandbyvägen och Dalbyvägen finns att tillgå. Två år senare kom skrivelsen upp till behandling. Tjänstemännen föreslog att genomfartstrafik på Fritjofs Väg skulle förbjudas endera mellan Hj Gullbergs väg och Dalbyvägen, eller från Thulehemsvägen och fram till Dalbyvägen.

1999: borgarna positiva till genomfartstrafik
På den tiden var, liksom nu, de rödgröna i opposition. De röstade för det förstnämnda alternativet, eftersom det gav möjlighet att rent fysiskt stänga av vägen. De borgerliga tyckte att allt var bra som det var och att genomfartstrafiken skulle kunna fortsätta och gärna också öka. Det var alltså då, det.

Glädjande omsvängning
Det är därför glädjande om nu i varje fall delar av borgerligheten är på väg att tänka om beträffande motortrafiken på Fritjofs Väg. Ett allmänt intryck är att alternativet avstängning av Fritjofs Väg och tillfart parallellt med Dalbyvägen vann stora sympatier bland kolonisterna. Det är ju för övrigt helt i linje med de boendes på Vipelyckan sedan länge uttalade önskemål.

Söndra och härska
Brinck menade att en stängning av Fritjofs Väg skulle stöta på motstånd från övriga boende på Vipelyckan (bilister på Vipelyckan skulle vid en stängning få köra till/från området via Hj Gullbergs väg). Detta försök att söndra och härska genom att spela ut de boende mot varandra lär vara dömt att misslyckas. Skrivelsen från 1997 om en avstängning av Fritjofs Väg fick då massivt stöd av alla boende, oavsett gatuadress. Stödet torde i dag vara ännu större, eftersom andelen barnfamiljer i området ökat betydligt sedan 1997.

Utredningen vilar på lösan sand
Nu återstår att se vad som kommer att hända. Representanter för de boende på Vipelyckan kommer att träffa Stadsbyggnadskontorets planchef fredag den 3 oktober för att få information och protestera mot den ökade motortrafiken. En ny namninsamling med krav på stängning av Fritjofs Väg samt krav på att lämna Solhällans koloniområde intakt är inte utesluten.
En skrivelse, undertecknad av dv, fp och s har lämnats in till Tekniska nämnden, där de tre partierna kräver att trafiken, inklusive – och i synnerhet – genomfartstrafiken på Fritjofs Väg räknas. En räkning har inte gjorts på de senaste 10 åren. Så egentligen vilar kommunens köpta trafikutredning för det tilltänkta bostadsområdet på lösan sand. Och frågan är: ska Brinck och hans vapendragare i kd och fp hålla sitt vallöfte och skydda kolonierna?

* Av de uppskattningsvis ca 4000 motorfordon som per dygn trafikerar Fritjofs Väg är – också uppskattningsvis – minst 90% genomfartstrafik. I övrigt trafikeras gatan endast av de knappt 50 hushållen som finns i området och kolonisterna på Solhällan.

Inga kommentarer: