2009-10-08

Aktuellt skvaller av Lucifer

Ja, jag hade tänkt att ligga lågt den här veckan och hålla tand för tunga. Men så såg jag några rader i Sydsvenskan om vad som händer i de borgerliga partierna i Lund. Det är ju deras ensak men vi som står utanför kan ju inte låta bli att tolka och försöka förstå vad som händer. Det personliga anses ju ibland vara det högsta i historien, vilket kan vara en ursäkt för lite skvaller.
Jag såg t.ex. att Tomas Avenborg, moderaternas ena kommunalråd avser att till nästa val satsa på riksdagen och lämna Lund åt sitt öde. Tja, det är bara att önska honom lycka till. I Lund lär det inte göra så stor skillnad. Såvitt jag förstår av mina moderata källor är nämligen Avenborg exempellöst lat på sin post, släntrar in på kontoret vid 10-tiden och försvinner igen framåt 3. Den stackars Helmfrid har fått jobba för två.

Polis, polis
Sen har vi det här med att folkpartiet sätter en polis som ordförande för kultur- och fritidsnämnden. Inget ont om poliser, men kräver inte ett sådant uppdrag lite speciella kunskaper och engagemang? Holger Radner berättade i en intervju i Sydsvenskan att han hade stegat upp till Tove Klette, folkpartiets Gudmoder, och erbjudit sina tjänster och då hade hon med sin säkra blick placerat honom i kulturfacket. Lund har ju många styrkor, men det där med kultur tillhör inte dem. Finns det någon annan kommun i Sverige som sätter en polischef som ordförande för sin kulturnämnd? Är det kanske en speciell folkpartimanifestation koordinerad med skolminister Björklund och de andra hårda pojkarna?
Men jag ska sluta lite mera positivt. Som coming man i moderaterna har utnämnts Christer Wallin. Han är boktryckare, ett klassiskt yrke i Lunds kommunalpolitik. Jag såg hans namn första gången i en intervju i Sydsvenskan inför förra valrörelsen där han sa några uppseendeväckande dumma saker. Det intressanta är då att hans praktik i kommunalpolitiken har visat sig mycket mer godartad än hans retorik. Beröm i denna spalt är naturligtvis rena dödskyssen för en moderat, men jag har alltså bara hört positiva ord om Wallin. Han kan kanske bli en bra oppositionspolitiker att samarbeta med under nästa period.

Inga kommentarer: