2016-06-02

Sorglig nyhet för planeten, men lysande för min plånbok!
av Göran Persson

Jag sparade just en halv miljon! När jag satt och slösurfade på twitter så blev jag plötsligt rik. Karin Svensson Smith tipsade där om en artikel i Teknikens Värld.
 

 
Ny elbil smutsigare än gammal bensinbil
Vilken bil är egentligen mest miljövänlig, en törstig äldre eller en ny bränslesnål? Sett till utsläpp under tillverkningsprocess och driftutsläpp kan det vara så att det är mer skonsamt för miljön att behålla din gamla bil, enligt ny forskning.
Biltillverkarna vill såklart att vi ska konsumera mer och införskaffa nya bilar som på papperet ser ut att vara avsevärt mycket miljövänligare än äldre bilar. Plus att vi kan lätta vårt samvete med att köra runt i en bil som släpper ut mindre koldioxid, men är nya bilar verkligen så miljövänliga som de verkar? Det kan nämligen vara så att till och med elbilar kan vara större miljöbovar än en tio år gammal bil med förbränningsmotor.
   Mike Berners-Lee, ledande expert på koldioxidutsläpp och forskare vid Lancaster University, säger att det kan vara mer miljövänligt att helt enkelt behålla din gamla bil. Baserat på hans forskning beräknas en ny bil, under tillverkningsprocessen, släppa ut cirka 600 kg koldioxid per 10 000 kronor slutkonsumenten spenderar på bilen.
Läs hela artikeln
 
Ja, vad skall man tro? Hade jag nu bara haft den där halva miljonen jag sparade så hade lyckan varit fullständig.

Inga kommentarer: