Tisdag klockan halv åtta. Bilar, cyklister och gående rör sig i täta
strömmar in i och ut ur Sankt Larsparken på den smala, krokiga Sankt
Lars Väg. Köer uppstår när de svänger in till eller ut från någon av de
dussintals skolor som ligger längs vägen. Skolgårdarna myllrar av
barn.
Cyklister, barn och barnvagnar kryssar mellan bilarna med fara
för eget liv. Stressade bilförare tutar, bromsar och gasar. De ska till
sina jobb när de har lämnat barnen i skolan. Det är en av
höstterminens första dagar.
Idag övervakar ett dussin poliser trafiken. De står under de höga
träden och bakom de lummiga buskagen och kontrollerar hastighet och
andra trafiköverträdelser med kameror och andra instrument.
Trafiksyndare vinkas in till en stor parkeringsplats vid
Montessoriskolan. Den blir snart full. Fyra poliser förhör dem i hast .
De flesta trafiksyndarna är kvinnor. Det är förstås de som har
ansvaret att köra barnen till skolan. En äldre dam med barnvagn undgår
med nöd och näppe att bli påkörd.
”Det är bara en tidsfråga innan en allvarlig olycka inträffar!” utbrister hon.
”Det är för att förhindra det som vi är här”, svarar en polis som manövrerar ett instrument på en trebent piedestal.
Den nya infart till St Lars från Malmövägen som Trafikverket
planerar att anlägga i samband med ombyggnaden av Södra infarten är
avsedd att göra trafiken säkrare men kan också komma att ytterligare
belasta trafiksituationen i parken.
Vid niotiden dämpas trafiken. Suset i de stora träden blir
hörbart och solen bryter fram. Polisbussen och bilarna lämnar parken.
Snart blir det höst och vinter med mörker, blöta och halka.
I fredags berättade Sydsvenskan om den
trevåningsmultihall med underjordiskt garage som fastighetsbolaget
tänker bygga mitt emot det nya apoteket på en stor ödslig parkeringsyta
i närheten av det slutna område som på 1960-talet byggdes för att hysa
farliga mentalsjuka. Jag hade något år en studiecirkel där. Området
ligger egentligen utanför Sankt Lars. Där ska bli idrottshall,
fritidsgård, kontor och butiker. Trafiksituationen inne i parken kommer
knappast att påverkas.
Efter klockan 17 töms Sankt Lars på folk. Sedan ligger det
vidsträckta området öde tills nästa morgons trafikkaos utbryter. Många
undviker att röra sig där, i synnerhet efter mörkrets inbrott. Hemsö
hoppas att multihallen kommer att skapa mer liv i parken på kvällstid.
Hemsö har också planer på att bygga bostäder vid
Höje å där nu gymnasieskolorna Consensus, Kunskapsskolan, HepCat Store
och den gamla restaurangen ligger. Det oroar mig mer. Det kommer att
öka trafiken ytterligare. Det är viktigt att den gröna sluttningen ner
mot Höje å skyddas och att lagen om strandskydd tillämpas.
Byggnadsnämndens arbetsutskott håller på att ta fram två nya
detaljplaner. De boende och Klostergårdens byalag kommer noga granska
den fortsatta utvecklingen. Det finns lyckligtvis några kloka ledamöter
i byggnadsnämnden.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar