Nu är Trafikverkets planer för att
bygga trafikplats (tpl) Östra Torn och bredda E22 med en fil i vardera
riktningen mellan tpl Gastelyckan och tpl Norr ute på samråd.
Kommunstyrelsen i Lund ska senare ta ställning på grundval av
synpunkter från Byggnadsnämnden och Tekniska nämnden. Torsdag kväll
denna vecka ska (läs: har) Byggnadsnämnden lämna sina synpunkter som
underlag för styrelsen. Tjänstemannens förslag är att kommunen ska säja
ja till hela paketet. Detta efter att i ett tidigare skede velat
plocka ut det södergående nya körfältet.
Även kommunen säjer ja till fördubbling av trafiken
Trafikverket och kommunen säjer därmed ja till att öka trafikflödet på motorvägen från dagens cirka 39 000 motorfordon till 66 000 år 2040. Det är en ökning på 42% eller nära nog en fördubbling. Planeringen är sålunda som alltid helt och hållet styrd av prognoser som är framskrivning av tidigare trender. Utbyggnaden motiveras med att den behövs för att klara denna trafikökning och också av trafiksäkerhetsskäl. Det säjs därtill i samrådsunderlaget att redan dagens trafikflöden gör att kapacitetstaket nära nog är nått, dvs det är för Trafikverket oacceptabla köer, under toppbelastningstiderna. Ironiskt nog visar de fotografier av E22:an som ingår i samrådsförslaget på endast några enstaka bilar.
Det finns många invändningar mot denna planering. Här följer ett par.
Självuppfyllande trafikökningsprognoser
Få prognoser är så säkra som prognoser för ökad biltrafik: de är i princip garanterat självuppfyllande. När Trafikverket planerar för nära nog en fördubbling av motortrafiken så blir det också nästan garanterat en fördubbling. Trafikplaneringen måste i stället för tidigare trafikökningar utgå från uppsatta mål för miljö, utsläpp och trafikmängder. Dvs att ett skifte måste ske från prognosstyrning till målstyrning. Lunds kommun har som mål att utsläppen av växthusgaser ska minska med 80% jämfört med år 1990. Till dags dato har utsläppen från vägtrafiken i princip inte minskat alls. Att nå detta mål är näst intill omöjligt om trafiken på E22 ska tillåtas öka med ca 1,5 procent per år fram till dess.
Dimensionering för 4 procent av årets totala antal timmar
Det kan inte vara rimligt att dimensionera bilvägarna för de toppbelastningar som råder under endast 4 procent av årets timmar. För det är precis vad som görs. Så här är det.
Trafikverket uppger att belastningen är stor under två timmar per dag.
Två timmar per dag är endast en sjättedel av dygnet. Men givetvis är det inte frågan om två timmar alla årets dagar. Helger (inklusive lördagar), sommarsemester, utbredd ledighet på vardagar runt jul och nyår etc reduceras trafiken betydligt. Uppskattningsvis ca 170 dagar av årets 365 dagar går bort på detta sätt. Med andra ord är enbart cirka hälften av årets dagar som det är trafiktoppar en timme på morgonen och en på eftermiddagen. Två timmar per dag i 195 dagar gör 390 timmar per år. Normalåret har 8760 timmar. Vägtrafiksystemet dimensioneras alltså för att det under ca 4 procent av årets totala antal timmar inte ska bli köer! Till en kostnad av 230 miljoner! Det handlar alltså om en gigantisk överinvestering och överdimensionering!
Även kommunen säjer ja till fördubbling av trafiken
Trafikverket och kommunen säjer därmed ja till att öka trafikflödet på motorvägen från dagens cirka 39 000 motorfordon till 66 000 år 2040. Det är en ökning på 42% eller nära nog en fördubbling. Planeringen är sålunda som alltid helt och hållet styrd av prognoser som är framskrivning av tidigare trender. Utbyggnaden motiveras med att den behövs för att klara denna trafikökning och också av trafiksäkerhetsskäl. Det säjs därtill i samrådsunderlaget att redan dagens trafikflöden gör att kapacitetstaket nära nog är nått, dvs det är för Trafikverket oacceptabla köer, under toppbelastningstiderna. Ironiskt nog visar de fotografier av E22:an som ingår i samrådsförslaget på endast några enstaka bilar.
Det finns många invändningar mot denna planering. Här följer ett par.
Självuppfyllande trafikökningsprognoser
Få prognoser är så säkra som prognoser för ökad biltrafik: de är i princip garanterat självuppfyllande. När Trafikverket planerar för nära nog en fördubbling av motortrafiken så blir det också nästan garanterat en fördubbling. Trafikplaneringen måste i stället för tidigare trafikökningar utgå från uppsatta mål för miljö, utsläpp och trafikmängder. Dvs att ett skifte måste ske från prognosstyrning till målstyrning. Lunds kommun har som mål att utsläppen av växthusgaser ska minska med 80% jämfört med år 1990. Till dags dato har utsläppen från vägtrafiken i princip inte minskat alls. Att nå detta mål är näst intill omöjligt om trafiken på E22 ska tillåtas öka med ca 1,5 procent per år fram till dess.
Dimensionering för 4 procent av årets totala antal timmar
Det kan inte vara rimligt att dimensionera bilvägarna för de toppbelastningar som råder under endast 4 procent av årets timmar. För det är precis vad som görs. Så här är det.
Trafikverket uppger att belastningen är stor under två timmar per dag.
Två timmar per dag är endast en sjättedel av dygnet. Men givetvis är det inte frågan om två timmar alla årets dagar. Helger (inklusive lördagar), sommarsemester, utbredd ledighet på vardagar runt jul och nyår etc reduceras trafiken betydligt. Uppskattningsvis ca 170 dagar av årets 365 dagar går bort på detta sätt. Med andra ord är enbart cirka hälften av årets dagar som det är trafiktoppar en timme på morgonen och en på eftermiddagen. Två timmar per dag i 195 dagar gör 390 timmar per år. Normalåret har 8760 timmar. Vägtrafiksystemet dimensioneras alltså för att det under ca 4 procent av årets totala antal timmar inte ska bli köer! Till en kostnad av 230 miljoner! Det handlar alltså om en gigantisk överinvestering och överdimensionering!
Lund södra, nordöst 2017-08-24 12:57:26
Trafikverket – och Lunds kommun – vill bygga ut kapaciteten för att öka trafiksäkerheten. Men hur ser det ut med trafikolyckor idag? Enligt samrådsförslaget så har det skett 101 trafikolyckor med personskador i området under åren 2010-2014. Låter kanske lite alarmerande, eller hur? En närmare granskning av olyckstalet visar att ”området” då innefattar också omgivande kommunala gator, där cykelolyckor utgör en stor del av olyckorna. (Med mera biltrafik på de kommunala gatorna torde cykelolyckorna snarast komma att öka, inte minska, genom utbyggnaden.) Det visar sig också att endast en enda allvarlig olycka har inträffat (den skedde vid tpl Gastelyckan), dock ingen dödsolycka. Resten är lindriga eller måttliga olyckor. Som bekant gäller den nollvision av riksdagen antagits för trafiksäkerhetsarbetet att ingen ska dödas eller allvarligt skadas till följd av trafikolyckor. En allvarlig olycka i området är förvisso en för mycket, men nollvisionen är därmed nästan uppnådd.
Det finns en bred politisk majoritet i kommunen som accepterar denna enorma trafikökning som utbyggnaden ska främja. MP, V och Fi har tidigare varit emot utbyggnaden. Det kommer de säkert även nu att vara.
NOT. Det finns anledning att återkomma till utbyggnaden av E22 när frågan kommer upp i kommunstyrelsen inom kort. Och den miljökonsekvensutredning som gjort förtjänar en granskning.
230 miljoner kronor. Kommunen som parallellt arbetar med aktuella detaljplaner för området ska svara för 20 procent av finansieringen
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar