2008-05-29

Krav från Demokratisk Vänster
av Ulf Nymark

Kommunens entreprenörer som missköter sig ska inte få nya uppdrag!

Exemplet korsningen Dalbyvägen - Tornavägen
Veckobladet har tidigare i ord och bild uppmärksammat de skandalösa förhållanden som sedan slutet av förra året rått på cykelbanorna i korsningen Dalbyvägen och Tornavägen. Missförhållandena har nu resulterat i ett förslag från Demokratisk Vänster till Tekniska nämnden. Nedan följer skrivelsen i sin helhet.

Dalbyvägen är en av Lunds huvudinfarter för motor- och GC-trafik österifrån. Sedan någon gång i november 2007 har cykelbanorna i korsningen Dalbyvägen-Tornavägen varit i ett skick som gjort att de mest liknat ett testområde för en kombinerad slalom- och hinderbana för cyklar.

Olycksrisker
En entreprenör grävde – på uppdrag av Tekniska nämnden - vid denna tidpunkt upp cykelbanorna för att sätta upp nya trafikljus. Stolparna för dessa kom på plats, men inga ljus. De gamla stolparna stod också kvar. Det uppgrävda lades igen, men på ett så vårdslöst sätt att de uppgrävda delarna av cykelbanorna, cirka 50 meter på ömse sidor om Tornavägen, bestod av en enda serie djupa gropar och höga smågupp. Dessa ojämnheter kompletterades i själva korsningen med ett stort antal trafikljusstolpar, många placerade direkt i själva cykelbanan. Cykeltrafiken utsattes för stora olycksrisker och framkomlighetsstandarden var helt undermålig. Det gick knappt att cykla där överhuvudtaget.

Inget hände
Från november 2007 fram till våren 2008 hände ingenting vid utgrävningarna. Allt stod stilla vad gäller arbetet med trafikljusen. (Cyklisterna stod för övrigt också nästan stilla, eftersom framkomligheten var extremt begränsad) Inget som helst arbete förekom. De första dagarna i april tycktes dock vårljuset ha väckt entreprenören till liv och de nya trafiksignalerna kom på plats. Slalom- och hinderbanan omformades nu. En del, men långt ifrån alla, håligheter jämnades ut, men cykelbanorna överöstes nu med slirigt lösgrus, samtidigt som höga kanter av sten byggdes upp och vassa, höga asfaltskanter har skurits upp på längden och tvären i cykelbanan.

Till saken hör att det i under hela den tid arbetet och icke-arbetet pågått, inte funnits några varningsskyltar för att passage av korsningen är förenat med stora risker för GC-trafiken.

Extremt begränsad framkomlighet
När detta skrivs den 16 maj 2008, cirka ett halvår efter att entreprenören började gräva upp cykelbanorna, är framkomligheten fortfarande extremt begränsad, risken att köra ut över, eller köra emot, vassa kanter och köra omkull, eller få sladd och vurpa i det lösa gruset är överhängande. Och en och en halv månad efter att trafiksignalerna är i funktion är cykelbanorna ännu ej återställda. Entreprenören verkar dock nu ha startat en viss aktivitet, som kanske eller kanske inte syftar till att återställa cykelbanorna i farbart skick.

Inga nya uppdrag
Det kan inte råda någon som helst tvekan om att entreprenören grovt misskött sina åligganden och dessutom under lång tid utsatt cyklister och fotgängare för stora olycksrisker.
Tekniska nämnden måste gardera sig för att katastrofal misskötsel av ovan relaterade slag inte upprepas. Entreprenörer som inte klarar av sina åligganden och som genom sitt dåligt och nonchalant utförda arbete utsätter trafikanter för stora olycksrisker ska givetvis inte få möjlighet att inom överskådlig tid få nya uppdrag för Lunds kommun.

Förslag
Jag föreslår därför att Tekniska nämnden ger förvaltningen i uppdrag
att utforma förfrågningsunderlag så att entreprenörer som grovt misskött sina uppdrag inte ges möjlighet att få nya entreprenader inom nämndens verksamhetsområde
Ulf Nymark
Demokratisk Vänster

Inga kommentarer: