2009-01-15

Cykelstaden Lund? av Gr

Planförslaget för ESS-området har nu presenterats och ska behandlas i kommunens politiska apparat. Det är ett omfattande och till synes genomarbetat dokument som behandlar en massa olika aspekter: säkerhet förstås men också miljö i vid mening.
Till miljöfrågorna hör trafiken. Närheten till E22-an beskrivs positivt och behovet av ännu en motorvägsavfart antyds. Kollektivtrafiken glöms dock inte bort och det talas om de spår som ska komma på Lundalänken, som det har talats i åtskilliga år nu. Ett problem är förstås att länken viker av innan den når fram till ESS så att gångavståndet blir i största laget för att spårvagnen ska bli attraktiv, samtidigt som enbart ESS knappast erbjuder tillräckligt resandeunderlag för en avgrening. Vi ska minnas att åtskilliga av gästforskarna nog kommer med taxi från Kastrup.
Avståndet från Stortorget till ESS-områdets mittpunkt är en halvmil. Det är långt i förhållande till översiktsplanens önskan om högst fyra kilometer mellan bostad och arbetsplats, och för den som inte råkar bo vid Stortorget utan på Klostergården eller yttre Väster blir det lätt halvannan mils daglig cykling tur och retur. Bra för individens folkhälsa, men vid väder som nu kan det ta emot att börja streta uppför den långa backen om morgnarna.
Då krävs det att cykelvägarna från stan (det behövs flera, från olika riktningar) är bra: så raka och korta som möjligt, inga onödiga backar över eller under motorleder, med vindskyddande häckar där inte hus stoppar vinden och naturligtvis exemplariskt underhållna.
Häromåret utnämndes Lund till landets cykelstad. Om cykelvägar till ESS står inte ett dyft i den omfattande ESS-planen.

Inga kommentarer: