2010-12-16

Floridas 28 teser av Gunnar Stensson

Richard Florida, Den stora omställningen, Daedalus 2010.
Inför uppgiften att presentera Richard Floridas utomordentliga bok om samhällsplanering, framför allt stadsplanering, skrev jag av ett antal textställen i avsikt att sedan sammanfoga dem till en sammanhängande text.
   Men tiden blev för knapp. Jag har inte tålamod att dröja till januari 2011. Därför har jag valt att helt enkelt publicera de textställen jag noterat, oftast ordagrant, ibland något redigerade.
   Liksom i Martin Luthers lilla katekes är de i boken försedda med intressanta Vad är det?
   De är högst relevanta för Öresundsregionen, och inte minst Lund. Vi befinner oss i ett övergångsskede till ett helt nytt sätt att leva. Florida har en vision av vad det kan komma att innebära.

Här spikar jag teserna:
   1. Finanssektorn underminerar ekonomin genom att styra kapital till fastigheter och finansiella instrument.
   2. Finansiella tillgångar är inte rikedom utan anspråk på rikedom.
   3. Vi måste sluta att förväxla rundflyttandet av pengar med skapandet av äkta rikedom.
   4. Klippare gör sig förmögenheter genom att handla med andra människors skulder. Deras enda produkt är ”vinst” och deras enda kund de själva.
   5. De nya jobben är högavlönade jobb inom den kunskapsbaserade sektorn och lågavlönade jobb i tjänstesektorn. 45% av alla amerikaner arbetar i tjänstesektorn. Den måste uppgraderas.
   6. Krisen ödelägger industriorter. Universitetsorter och politiska centra klarar sig bättre.
   7. Ekonomi handlar inte bara om pengar.
   8. Senare hälften av 1900-talet handlade om masskonsumtion och mantrat var: ”samma standard som grannen”.
   9. Vi måste sänka våra kostnader för bil, boende och energi.
  10. Energi- och bensinpriserna kommer inte att vända ner på länge, kanske aldrig.
  11. Unga män och kvinnor skippar bilen som statussymbol.
  12. Framtiden tillhör megaregioner som omfattar flera städer och miljontals människor. Boswashregionen (Boston Washington) omfattar  50 miljoner  invånare.
  13. Städerna längs pendlingslederna förtätas. Höghastighetståg behövs.

  14. New York-bor producerar mindre avfall, förbränner mindre avgaser, använder mindre vatten och betydligt mindre elektricitet än genomsnittsamerikanen. De bor i hyresbostäder, världens mest energieffektiva boendeform. (David Owen, Green Metropolis).
  15. Trafikstockningar är positiva ur miljösynpunkt om de får tunnelbanor, samåkning, bussar, cyklar och att gå att framstå som mer lockande alternativ.
  16. Stödet till förorter och villor gör att hushållen fortsätter att konsumera mängder av energi i husen liksom i bilen.
  17. Att pendla med bil är den minst produktiva verksamhet vi kan ägna oss åt.
  18. I bilstäder som Los Angeles är totala stopp i trafiken norm, inte bara i rusningstid, utan hela dagen, varje dag.
  19. Det är ironiskt att många tror att den bästa lösningen på trafikproblemen är att bygga nya vägar, vilket naturligtvis bara förvärrar situationen.
  20. Allt fler väljer att ta tunnelbanan, tåget eller bussen, eller att gå och cykla till sina jobb. I Manhattan gör 82% av de yrkesarbetande det.
  21. Varför ska vägarna vara gratis? Om vi vill förbättra trafiksituationen har vi inget annat val än att betala för vägarna vi kör på. Trängselavgifter.
  22. Att äga hus ses som en investering. Men det blir dyrare och dyrare, inte minst om man ser till kostnaden för uppvärmningen. Ofta har hyresgäster bättre ekonomi än husägare.
  23. Rörlighet och flexibilitet är två av vårt samhälles honnörsord, och husägande begränsar båda delarna.
  24. Wall Street Journal: ”Den amerikanska drömmen 2: Lämna villan och hyr.”
  25. Det är inte ekonomiskt försvarbart att ge understöd, skatteförmåner och incitament för bostadsägande.
  26. Den enorma skuld vi kollektivt samlade på oss medan vi köpte allt större hus och bilar krossade oss till slut.
  27. Det en gång prisade ägandesamhället är på väg att ersättas av ett nytt slags hyrsamhälle.
Urval: Gunnar Stensson

Inga kommentarer: