2012-11-08

Cyklingsutredningen – ett halvt pedalvarv på rätt väg
av Ulf Nymark

I förra veckan lades Cykelutredningen (SOU 2012:70) på statsrådets Catharina Elmsäter-Svärds bord.
   Det är en diger lunta att plöja igenom och jag har bara som hastigast hunnit bläddra  igenom sammanfattningen.

Bra förslag om cykelöverfarter
Det föranleder två omedelbara kommentarer. Först en kommentar om ett verkligt bra förslag: utredningen föreslår (som tidigare har rapporterats i VB) att cyklisters väjningsplikt gentemot korsande fordons- trafik vid obevakad cykelöverfart ska slopas. I stället ska den korsande fordonstrafiken ges väjningsplikt gentemot cyklister. Samma regler som gäller vid övergångsställen för gående ska gälla för cyklister på cykel- överfart. Jättebra! Om det nu genomförs. En flod av kritik är att vänta från bilistlobbyn och dess allierade. Dessutom kan man befara, att om detta förslag blir genomfört så kommer kommunerna att minska antalet cykelöverfarter dramatiskt. Det var precis så man gjorde när väjningsplikten för korsande fordon vid övergångsställen infördes. Men det är bra om denna ändring i Trafikförordningen införs. Nedskärning av antalet cykelöverfarter kan hindras av cykelvänliga majoriteter ute i kommunerna. Jag tvivlar alltså på att förslaget blir verklighet: visar det sig att mitt tvivel är obefogat lovar jag cykla Sydöstra ringvägens sydligaste cykelbana – den med 22 farthinder för cykeltrafiken – 10 gånger i följd samma dag i motvind av halvkulingstyrka.

Diskrimineringsparagraf kommer att finnas kvar
Det andra kommentaren gäller vad som inte föreslås av utredningen: slopandet av den paragraf i Trafikförordningen som generellt ålägger cyklisten väjningsplikt mot korsande fordon när hen lämnar en cykelbana och kör ut på en väg/gata. Denna paragraf – en hörnpelare i det apartheidsystem som cyklisterna drabbas av i trafiken – ska (om jag i hastigheten förstått det rätt) fortsätta att gälla (utom vid speciella cykelöverfarter).
   Jag hoppas att det blir tillfälle att återkomma till tankegångarna och förslagen i Cyklings-utredningen. Men det är nog inte förhastat att redan nu slå fast att den sammantaget är i varje fall ett halvt pedalvarv på rätt väg.

Inga kommentarer: