I förra veckan lades Cykelutredningen (SOU 2012:70) på statsrådets Catharina Elmsäter-Svärds bord.
Det är en diger lunta att plöja igenom och jag har bara som hastigast hunnit bläddra igenom sammanfattningen.
Bra förslag om cykelöverfarter
Det föranleder två omedelbara kommentarer. Först en kommentar om ett
verkligt bra förslag: utredningen föreslår (som tidigare har
rapporterats i VB) att cyklisters väjningsplikt gentemot korsande
fordons- trafik vid obevakad cykelöverfart ska slopas. I stället ska
den korsande fordonstrafiken ges väjningsplikt gentemot cyklister.
Samma regler som gäller vid övergångsställen för gående ska gälla för
cyklister på cykel- överfart. Jättebra! Om det nu genomförs. En flod av
kritik är att vänta från bilistlobbyn och dess allierade. Dessutom kan
man befara, att om detta förslag blir genomfört så kommer kommunerna
att minska antalet cykelöverfarter dramatiskt. Det var precis så man
gjorde när väjningsplikten för korsande fordon vid övergångsställen
infördes. Men det är bra om denna ändring i Trafikförordningen införs.
Nedskärning av antalet cykelöverfarter kan hindras av cykelvänliga
majoriteter ute i kommunerna. Jag tvivlar alltså på att förslaget blir
verklighet: visar det sig att mitt tvivel är obefogat lovar jag cykla
Sydöstra ringvägens sydligaste cykelbana – den med 22 farthinder för
cykeltrafiken – 10 gånger i följd samma dag i motvind av
halvkulingstyrka.
Diskrimineringsparagraf kommer att finnas kvar
Det andra kommentaren gäller vad som inte föreslås
av utredningen: slopandet av den paragraf i Trafikförordningen som
generellt ålägger cyklisten väjningsplikt mot korsande fordon när hen
lämnar en cykelbana och kör ut på en väg/gata. Denna paragraf – en
hörnpelare i det apartheidsystem som cyklisterna drabbas av i trafiken –
ska (om jag i hastigheten förstått det rätt) fortsätta att gälla (utom
vid speciella cykelöverfarter).
Jag hoppas att det blir tillfälle att återkomma till tankegångarna
och förslagen i Cyklings-utredningen. Men det är nog inte förhastat
att redan nu slå fast att den sammantaget är i varje fall ett halvt
pedalvarv på rätt väg.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar