2013-09-05

Om den borgliga regeringens Tunnelseende av Asch

Igår skedde genombrottet i hallandsås- tunneln och media och minister var där och firade. För sådär tjugo år sen påbörjades byggprojektet med löfte om snabba förbindelse. Jag som då arbetspendlade till Göteborg hoppades på förkortade restider. Men ni vet hur det gick, eller rättare sagt inte gick, och nu är jag pensionär. De som planerade och byggde järnvägen på båda sidor om tunneln fick sådär tio år extra på sig att ställa allt i ordning.
   Men vad har hänt? Det är fortfarande enkelspår från Helsingborg! Ofta sitter man där och väntar på försenade mötande tåg. Och hur är då planerna? Jo, enligt remissförslaget till nationell plan för transportsystem 2014-2025 ska dubbelspåret vara utbyggt till 2025, fast inte hela sträckan, 15 procent kommer fortfarande att vara enkelspårigt efter 2025.
   Naturligtvis bör dubbelspårsutbyggnaden, i alla fall sträckan Ängelholm-Maria,  tidigareläggas. Om Trafikverket får erforderliga anslag för att genomföra projektet skulle det kunna påbörjas mer eller mindre direkt. Att fördröja dubbelspårsutbyggnaden av denna del på Västkustbanan innebär att man inte kan utnyttja den nya järnvägskapacitet som öppnandet av Hallandsåstunneln medför. En lång enkelspårssträckning hämmar Västkustbananas möjligheter att ersätta klimatstörande trafik på E6.

Inga kommentarer: