2015-04-23

Diskussionskväll med Vänsterpartiet

Diskussionskvällen den 29/4 kl 19 på partilokalen, Svartbrödersgatan 3
   Magnus Broman som kommer prata om vilka visumskrav som ställs på människor som vill komma till Sverige för att hälsa på släkt och vänner samt om hur den som saknar fastanställning inte har chans att ta semester. Så här skrev Magnus själv om det han kommer att prata om:
   "Hur går det till att söka visum till Sverige? Vilka krav ställer Sverige på vanligt folk som vill träffas på svensk mark? Hur gästvänligt är Sverige i verkligheten? Hur mycket bryr sig Sverige om att barn får träffa sin nära och kära i sitt eget hem i Sverige?
   Jag vill med verkliga fall som stöd och underlag försöka visa dels vilken komplicerad procedur det är och vilket moment 22 som är inbyggt i kraven på de som vill komma på tillfälligt besök till Sverige och dels vilka konsekvenser det kan medföra om jag som saknar fast anställning tar ledigt från en period med a-kassa eller aktivitetsstöd för att resa med min familj för att hälsa på nära och kära som nekats visum.
   Det finns risk att jag krossar en och annan föreställning om att Sverige skulle vara ett öppet och gästvänligt land som välkomnar människor av alla nationaliteter. Det finns risk att jag krossar ett par illusioner om att våra folkvalda gör något vettigt för sina feta arvoden. Det finns risk att jag splittrar bilden av Sverige som ett föregångsland när det gäller barns rättigheter."
Vänsterpartiet Lund

Inga kommentarer: