Det finns en populär friskola i Lund som är och
varit extremt lönsam. Genom att rekrytera skötsamma elever och
minimera lärartätheten har ägarna tillskansat sig en miljardvinst som
rätteligen borde gått till verksamheten och löner. Häromdagen fick jag
veta att de sökt och fått s k läxhjälpspengar till samtliga skolans
elever. Samtliga elever är alltså enligt skolans bedömning i behov av
särskilt stöd. Jag blev upprörd och skrev följande brev till ansvarigt
statsråd.
Statsrådet Gustav Fridolin
För ett tag sedan drev du igenom att skolorna i Sverige skulle få extrapengar till läxhjälp som stöd till elever med särskilda behov. Ett vällovligt syfte. Det var väl ett sätt att möta privata läxhjälpsföretags exploatering av rutavdragen, som ofta hamnade hos välbeställda familjer. Jag tolkade beslutet att syftet med dessa pengar var att i första hand hjälpa barn som hade studiesvårigheter och som kom från studieovana hem. Nu visar det sig att det i stället blivit de ”smartaste” skolorna som tagit för sig och det förefaller inte alls som att pengarna gått till de mest behövande.
Jag har själv tre barnbarn som går på den
Internationella Engelska skolan i Lund. Det är inte min förtjänst att
de går där. Dessa tre barn kommer från mycket studievana hem liksom de
flesta av sina skolkamrater. De klarar absolut sina läxor på egen hand
och de är ambitiösa. Men skolan får alltså pengar till deras läxhjälp.
Dessutom får skolan läxhjälp till alla sina 18 000 elever (30 skolor),
maximalt 18,4 miljoner. Skolan rekryterar i huvudsak elever med
välutbildade föräldrar. De vänder sig till elever som fungerar i mycket
stora klasser utan specialundervisning och extra stöd. Internationella
Engelska skolan är den skola i Sverige som får mest pengar till
läxhjälp.Statsrådet Gustav Fridolin
För ett tag sedan drev du igenom att skolorna i Sverige skulle få extrapengar till läxhjälp som stöd till elever med särskilda behov. Ett vällovligt syfte. Det var väl ett sätt att möta privata läxhjälpsföretags exploatering av rutavdragen, som ofta hamnade hos välbeställda familjer. Jag tolkade beslutet att syftet med dessa pengar var att i första hand hjälpa barn som hade studiesvårigheter och som kom från studieovana hem. Nu visar det sig att det i stället blivit de ”smartaste” skolorna som tagit för sig och det förefaller inte alls som att pengarna gått till de mest behövande.
Det är upprörande och jag undrar nu hur du ser på detta förhållande? Var det tänkt att fungera så här? Vad gör ni för att ändra på detta?
Till yttermeravisso är Internationella Engelska skolan ägd av ett amerikanskt riskkapitalbolag som bland annat genom lägre lärartäthet kunnat tillskansa sig miljoner av skattemedel till de privata ägarna. Sedan starten för 24 år sedan har ägarna plockat ut cirka en miljard som vinst till egen ficka!
PS
Nu visar det sig att friskoleföretag i Sverige köper skolor runt om i världen – för svenska skattepengar, dvs överskott från skolpengen, bland annat i Saudiarabien. En av dessa skolor är just Internationella Engelska skolan, som framför allt expanderar i Spanien.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar