Landborgen kallas den brant
som går längs Öresundskusten från Hittarp i söder och norrut genom hela
Helsingborg. Sedan länge har det funnits planer på att spränga in ett
garage i branten med plats för 600 bilar och 600 cyklar. En stor del av
invånarna i Helsingborg har reagerat mot detta förslag som lagts fram i
kommunfullmäktige.
Flera organisationer och partier har arbetat för att få till stånd en folkomröstning i frågan. För att en sådan ska bli verklighet krävs det att minst 10% av de röstberättigade invånarna begär det, dvs 18 818 personer. En namninsamling organiserades, och när den var avslutad visade det sig att 10 736 namn hade samlats in mot projektet. Nu ska det med andra ord byggas ett jättegarage vars nödvändighet är omtvistat. Bilismen får alltså lägga beslag på en av stadens äldsta delar till en kostnad av 500 miljoner.
Den cykelramp som var planerad att gå igenom berget visade sig i praktiken vara tekniskt omöjlig att genomföra Att den från början var ett lockbete för dem som var motståndare till projektet är uppenbart.
Gröningen kallas den stora gräsyta som finns vid kusten i de norra delarna av Helsingborg, en flitigt utnyttjad oas för dem som inte finner nöje i att ligga på stranden. Detta område är det nu meningen att det ska bebyggas av ett jättehotell. En arkitekttävling har resulterat i tre förslag, ett av dem omfattande 16 våningar. Helt nyligen har man dock skjutit på avgörandet - valet närmar ju sig...
"Paradgatan" Järnvägsgatan/Drottninggatan bör man sedan våren 2017 och fram till sommaren 2019 akta sig för att trafikera. Gatan ska breddas, nya bussfiler anläggas och kablar läggas ner, de senare en följd av Färjornas omläggning från dieselmotordrift till batteridrift. Batterierna laddas ömsom i Helsingborg, ömsom i Helsingör. De stora batterihusen syns tydligt på färjornas tak och ett jättelikt batterimärke är målat på båtarnas sidor. Detta är världens största batteridrivna färjor. Man befrias alltså från rök och utsläpp. Den el som används produceras genom vind och vattenkraft. Man går ut med följande slogan: "Vi sejler med strømmen."
Flera organisationer och partier har arbetat för att få till stånd en folkomröstning i frågan. För att en sådan ska bli verklighet krävs det att minst 10% av de röstberättigade invånarna begär det, dvs 18 818 personer. En namninsamling organiserades, och när den var avslutad visade det sig att 10 736 namn hade samlats in mot projektet. Nu ska det med andra ord byggas ett jättegarage vars nödvändighet är omtvistat. Bilismen får alltså lägga beslag på en av stadens äldsta delar till en kostnad av 500 miljoner.
Den cykelramp som var planerad att gå igenom berget visade sig i praktiken vara tekniskt omöjlig att genomföra Att den från början var ett lockbete för dem som var motståndare till projektet är uppenbart.
Gröningen kallas den stora gräsyta som finns vid kusten i de norra delarna av Helsingborg, en flitigt utnyttjad oas för dem som inte finner nöje i att ligga på stranden. Detta område är det nu meningen att det ska bebyggas av ett jättehotell. En arkitekttävling har resulterat i tre förslag, ett av dem omfattande 16 våningar. Helt nyligen har man dock skjutit på avgörandet - valet närmar ju sig...
"Paradgatan" Järnvägsgatan/Drottninggatan bör man sedan våren 2017 och fram till sommaren 2019 akta sig för att trafikera. Gatan ska breddas, nya bussfiler anläggas och kablar läggas ner, de senare en följd av Färjornas omläggning från dieselmotordrift till batteridrift. Batterierna laddas ömsom i Helsingborg, ömsom i Helsingör. De stora batterihusen syns tydligt på färjornas tak och ett jättelikt batterimärke är målat på båtarnas sidor. Detta är världens största batteridrivna färjor. Man befrias alltså från rök och utsläpp. Den el som används produceras genom vind och vattenkraft. Man går ut med följande slogan: "Vi sejler med strømmen."
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar