2016-02-25

Vårfrostvandring av Gunnar Stensson

Vid Linnéstatyn utanför stadsbiblioteket är marken gul av vintergäck och de vissna löven täckta av frost när jag söker mig mot tidningsrummet och Martas kafé i torsdagsmorgonens bländande solljus.
   Independent upplyser mig om att det blir val i Nordirland i veckan och att Sinn Fein, vänsterpartiet med rötter i den irländska frihetskampen, väntas ha stora framgångar under sin ledare Gerry Adams, som 1998 bidrog till fredsuppgörelsen i den blodiga konflikten mellan katoliker och protestanter.
   Sinn Fein har liksom Syriza och Podemos framgångar bland unga väljare som ansluter sig till den globala protestvågen mot de senaste decenniernas nyliberala politik.

Palme-mordet uppmärksammas i flera svenska tidningar. Veckobladet har genom decennierna innehållit både kritik och hyllningar, mest kritik. IB-affären skapade en djup konflikt mellan Palme och vänstern. Men vi var upprörda över den borgerliga pressens hatpropaganda som blev mordets grogrund.
   Jag besökte mordplatsen en vecka efteråt på väg till ett styrelsemöte i DFFG (jag försökte stoppa den maoistiska majoritetens försök att förvandla FNL-grupperna till en kamporganisation för Pol Pots Demokratiska Kampuchea). På Sveavägen stötte jag ihop med Joachim Lenz, som också var i stan i något politiskt ärende.

Jag stoppar tillbaka tidningarna i deras fack och promenerar från stadsbiblioteket mot Klostergården via Bangatan och Nygatan, stannar en stund och betraktar det lilla, lilla skära huset, nr 5, invid IOGT-NTO:s väldiga tegelkoloss, innan jag fortsätter ner mot Parkskolan.
   Arenatoppens stålgrå stäv, som Titanics, närmar sig bortom stadsparken och jag spanar efter Kate Winslet och Lionardo DiCaprio. Men de syns inte, de är väl för små.
 

 
Höga kranar lyfter betongblock på den väldiga byggarbetsplatsen mellan fotbollsplanen och Stattenavägen. En rad hus håller på att växa fram från Arenatoppen till Nordanväg. Betongen pumpas genom höga rörbågar ner i de djupa schakt där de underjordiska garagen ska ligga. Grävmaskinerna vältrar grusmassor. Lastbilar med roterande betongbehållare skumpar fram genom pölarna som är täckta av is.  Larmet är öronbedövande. Klostergårdens tegel ligger som en låg bergskedja i bakgrunden.
   När jag kommer fram till Vårvädersvägen badar husets östra fasad i solsken. Vallen utanför är täckt med vintergäck. Som runt Linné vid biblioteket.

Inga kommentarer: