Svaneskolan ska byggas ut till en kombinerad högstadie- och
gymnasieskola. Kombinationen ger möjlighet till en viktig förnyelse av
det svenska utbildningssystemet, även om integration mellan skolnivåer
har prövats tidigare, under delvis andra förutsättningar. Redan de
gamla läroverken hade en liknande uppbyggnad med indelningen i
realskola och gymnasium och ämneslärare som undervisade i båda
skolformerna
Under tretton år arbetade jag som lärare i en
kombinerad högstadie- och gymnasieskola, Heleneholmsskolan i Malmö. Vi
tog emot eleverna i årskurs 7 och följde deras utveckling under de sex
åren fram till studentexamen. Före 1985 var lärare nämligen behöriga
både på högstadiet och gymnasiet. Att den förutsättningen för
integration försvann är olyckligt.
Fördelarna var stora. För eleverna innebar skolformen fördjupad
ämneskunskap och social utveckling under sex avgörande ungdomsår.
Lärarna hade den kännedom om eleverna som är nödvändig för att anpassa
pedagogiken efter deras individuella förutsättningar. Betygssättningen
kunde ske utifrån omfattande kunskap om varje elevs kvalifikationer.
Skolan var dessutom integrerad i närsamhället. Därifrån kom flertalet
elever.
Att vi måste upphöra berodde på regeringsbeslutet att skilja
mellan lärarnas högstadie- och gymnasiebehörighet. Beslutet utarmade
Heleneholmsskolan. När högstadiedelen försvann måste grundskoleeleverna
hänvisas till andra högstadieskolor. 22 lärare tvingades lämna
kollegiet och ersattes av nya lärare.
En stor skola ger valfrihet. Det visar den närbelägna Polhemsskolan som har en bredd i sitt utbud som överträffar alla andra gymnasieskolor i Skåne.
Vår tids utarmning av utbildningssystemet med mängder av små
specialiserade friskolor innebär inte bara social segregation utan
också en inskränkning av valfriheten. När man gjort sitt i många fall
felaktiga val, baserat på missvisande reklam och sociala fördomar,
förblir man inspärrad i sin begränsade och begränsande skolmiljö. Den
stora gymnasieskolan ger mycket större möjligheter att korrigera det
felaktiga valet och ändå stanna kvar i samma skola.
För lärarkollegiet är den stora skolan intellektuellt och socialt
stimulerande, inte minst genom mångfalden av ämnesexperter med
skiftande kunskaper och intressen. Det är något helt annat än t.ex. ett
it-gymnasiums anhopning av likasinnade nördar inriktade på att tolka
samma bruksanvisning.
Möjligheten att hitta likasinnade kamrater naturligtvis större i
en stor gymnasieskola. Gemensamma intressen ger upphov till
grupperingar av elever från alla delar av skolan. Det uppstår
föreningar inriktade på teater eller astronomi eller någon specialsport
eller film eller miljö eller litteratur. Bland 2000 kamrater är det
lättare att hitta sina vänner än bland 100. Det stora samhället är
alltid sammansatt av många små samhällen.
En viktig invändning mot den tänkta högstadie- och
gymnasieskolan är att den ytterligare utarmar utbildningen i
grannkommuner som Eslöv och Landskrona. De behöver naturligtvis också
stora skolor med många valmöjligheter. Det hade de en gång, men
utvecklingen under de senaste åren av ”valfrihet” har inneburit att de
förlorat mångfalden. Redan nu tvingas många elever resa till Lund eller
Malmö för att få den gymnasieutbildning de behöver. Utarmningen av
skolorna innebär också en intellektuell och kulturell utarmning av
kommunerna. Den utvecklingen har kanske redan gått så långt att den är
utan återvändo.
Kostnaden då? Svaneskolans kombinerade högstadium
och gymnasium beräknas kosta 750-850 miljoner att bygga. Det innebär
att kostnaden är dubbelt så hög som Lunds kommun trodde den skulle
vara. Men ekonomin får inte hindra skolans förnyelse! Nu gäller det att
satsa efter ett par decennier av nyliberal utarmning!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar