2012-11-15

Örkelljunga mitt i världen av Gunnar Stensson

Gabriela Pichlers film ”Äta sova dö” har tilldelats juryns stora pris av det amerikanska filminstitutet och utsetts till bästa film på Sevillas Filmfestival, där Nermina Lukac också utsågs till bästa kvinnliga skådespelerska. Filmen har tidigare prisats på andra festivaler runt om i världen.
   Örkelljunga må ligga avsides i Nordväst- skånes skogar. Men det som händer i Örkelljunga händer i den globala ekonomiska krisen också i USA, Spanien, Grekland, Frankrike, Storbritannien – och Sverige, där varselvågen accelererar. Att 2000-talets svenskar reser till Norge som migrantarbetare på samma sätt som mexikaner till USA är något som inte tidigare visats på film. Själv har jag varit blind för företeelsen, trots att mina brorsöner, systerdöttrar och barnbarn gjort just det. Det krävdes en film för att jag skulle se det uppenbara.
   Örkelljunga befinner sig mitt i 2000-talets världshistoria.

Inga kommentarer: