Lund får genomslag i Trafikförordningen
Nu ska cyklister över 15 år få cykla på gatan, även om det
finns cykelbana. Det kunde vi läsa om i Sydsvenskan. Det är en framgång
för Karin Svensson Smiths (MP) i riksdagen. Tidigare har cyklar med två
hjul och tvåhjuliga cyklar med kärra eller sidovagn fått använda
körbanan i stället för cykelbanan. Bakgrunden är givetvis att en
cyklist, som i Lund kördes på av en bil, bötfälldes för att han kört på
gatan i stället för på cykelbanan vid sidan om gatan. Det är minsann
inte varje dag eller varje år som Lund indirekt ger avtryck i
Trafikförordningen!
Barn tillvänjs vid trottoarcykling
Apropå nya regler: jag har missat att rapportera och
kommentera en ny regel som infördes i Trafikförordningen i höstas: barn
under åtta år får numera cykla på gångbanan om det inte finns någon
cykelbana. Det handlar alltså här om barnets cykel som transportmedel,
inte som lekredskap. Vad ska en tycka om denna bestämmelse? För min del
anser jag det var helt tokig. För det första menar jag att barn under
åtta år överhuvudtaget inte ska cykla på tättrafikerade gator (och det
är det som det ofta handlar om där det finns trottoarer). För det
andra: risken att eventuell medföljande vuxen också cyklar på
trottoaren är givetvis högst påtaglig. För det tredje: om man vänjer
barnen vid att cykla på trottoaren talar väldigt mycket för att de
fortsätter även efter åttaårsgränsen, upp genom tonår och vuxenliv.
Missvisande i Sydsvenskan om Lilla Fiskaregatan
För någon vecka sedan skrev Cecilia Nebel i Sydsvenskan att
cyklister och gående borde inse att de ska samsas om gatuutrymmet. Det
har Cecilia givetvis rätt i, men inte på det sättet som hon menar.
Gående ska färdas på gatans sidor, inom det område som är markerat som
trottoar, och cyklister och andra fordon på utrymmet däremellan, dvs
själva körbanan. För gående och cyklisters och övriga fordons plats för
färd gäller samma regler som t ex på Östra Mårtensgatan, även om man
där markerat skillnaden mellan trottoar och körbana genom pollare. Det
stora misstaget med utformningen av Lilla Fiskaregatan är att den är
byggd som en gågata, fast den inte är en sådan. Jag har påpekat för
Cecilia att hon har missförstått regelverket. Hon gav mej rätt, men har
inte korrigerat i tidningen. Det är faktiskt allvarligt att tidningen
aktivt späder på förvirringen kring vad som gäller på denna Lunds kanske
livligast trafikerade gata.
Uppsala har byggt en snabbcykelled, eller?
Uppsala har byggt en snabbcykelled, den s k Valsätraleden.
Jag har inte på plats inspekterat stråket, men har ändå från spridda
källor inhämtat att man skiljer gående från cyklister endast med en
heldragen linje. Cyklister har inte heller getts företräde gentemot
korsande biltrafik. För mej verkar detta på sin höjd vara en halvmesyr.
Cykelmässa i Dronningens By
Nu ser jag i spänd förväntan fram mot cykelmässan i Köpenhamn nästkommande veckoslut, alltså 13-15 mars. Se www.copenhagenbikeshow.dk. Köpenhamn är förvisso värt en sådan mässa!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar