I Sydsvenskans rapportering kring regeringens hantering av utredningen
om vägslitageavgift framställs det som att regeringen stoppar det hela i
malpåse genom en ny utredning. Enligt vanligtvis välunderrättade källor
nära regeringen är det inte alls så. Den utredning som lagts fram är
ofullständig, för att inte säja undermålig. Efter att ha fått fram
bättre beslutsunderlag kommer regeringen att gå vidare med ett förslag
om vägslitageavgiften.
Systemfel i den s k gång- och cykeltrafiken
I Sverige och så också i Lund finns en grov miss, ett
systemfel, när det gäller skyltning av det som kallas gång- och
cykelvägar. Om en cykelbana inte är skyltad med enkelriktadskylt är det
tillåtet att ci båda riktningarna på denna cykelbana Alltså även om
det inte uttryckligen anges att det är tillåtet. En cyklist kan alltså
cykla på en gångbana på vänster sida av gatan. Då färdas cyklisten i
motsatt riktning mot den cykeltrafik som trampar på i den riktning som
är påbjuden. Fast kommer en cyklist på fel sida av gatan finns vid
cykelbanans respektive gångbanans början i de flesta fall ingen
skyltning om att det är en gång- och cykelbana. Det innebär att det inte
finns någon vägledning eller påbud över var någonstans gångtrafiken
ska färdas och var cyklisterna ska färdas på den delade gång- och
cykelbanan. En vit linje eller skilda markbeläggningar mellan den del
som är gång- och den del som är cykeltrafik säjer ju ingenting. I
synnerhet inte för alla utländska besökare vi har i Lund. Inte heller
finns det som regel någon skyltning om var gångbanan finns när om en
kommer gående mot trafiken på en för cyklister enkelriktad gång- och
cykelbana. När ingen skyltning finns kan det ju heller inte vara
olagligt att gå på cykelbanan eller cykla på gångbanan. Detta
förhållande visar att Sverige fortfarande är ett u-land när det gäller
gång- och cykeltrafik.
Lilla Fiskaregatan – igen
Återigen är ett medborgarförslag om förhållandena på Lilla
Fiskaregatan på väg fram till kommunfullmäktige. Förslagsställaren vill
att fullmäktige beslutar om att göra gatan till en gågata. Detta för
att få bort cykeltrafiken. Jag skrev relativt utförligt om problemen
med Lilla Fiskaregatan i VB nr 35 i fjol och tänker inte upprepa
innehållet här. Bara konstatera att den nu aktuella förslagsställaren i
likhet med så många andra kommuninvånare tror att det är förbjudet att
cykla på en gågata. Det är det inte – vilket påpekas åtskilliga gånger
i dessa spalter. Cyklister får i normalfallet färdas på en gågata, men
hastigheten begränsas till gångfart och cyklisten har väjningsplikt
gentemot gående. För övrigt anser jag att det myckna olovliga
bilkörandet och dito bilparkerandet alltför sällan observeras i
debatten om problemen på gatan.
Fortsatt dystra siffror på bilmarknaden
Årets två första månader på personbilsmarknaden i Sverige var lika
dystra som hela år 2016. I fjol såldes rekordmånga nya bilar, 372 000.
Det slår år 2015, som också var ett rekordår. Bilförsäljningen har ökat
37 månader i rad! Och år 2017 inleddes alltså på samma lugubra sätt: I
januari ökade nybilsförsäljningen med 7,2 procent och i februari 3,2
procent. Och till råga på allt: drygt 52 procent av de nyregistrerade
personbilarna 2016 var dieselbilar!
Not: Försäljningsstatistiken ovan är hämtad från Bilsweden, slagskeppet i den mäktiga billobbyns flotta.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar