Jag går min vanliga runda en av de soliga dagarna mellan nyår och
trettonhelgen 2018. Funderar på den planerade Källbystaden och
järnvägsutbyggnaden. Frosten på korpfotbollsplanerna glittrar i
solskenet. Jag följer gröna stråket ner mot Höje å.
1855 byggdes järnvägen tvärs igenom Flackarp och Källby och klöv
dem i mitten. Flackarps medeltidskyrka hamnade på västra sidan och
församlingen på östra. Då revs kyrkan. Ingen idé att behålla den. Men
den gamla kyrkogården finns kvar.
Järnvägsbron över Höje å måste ha byggts i största hast för
stationen i Lund invigdes 1956. Det måste ha varit ett jättebygge på
sin tid. Otroliga schaktmassor fördes till backarna norr och söder om
ån. Hur? Vilka gjorde det? Säkert många, med enkla redskap.
Nu ska en ny bro för de två nya spåren byggas bredvid den gamla,
(som inte är bron från 1855, den byggdes om efter några decennier).
Jag går under bron. Bron som ska byggas kräver nya schaktmassor.
Fullastade truckar. Schaktmassorna söderifrån ska fraktas ned till ån
över åkern från Flackarps byväg uppe vid den vita skolan. De norrifrån
ska fraktas längs förlängningen av Åkerlunds och Rausings väg. Det går
åt mängder för att bredda den höga järnvägsvallen. Nytt landskap.
Jag går vidare mellan ån och dammarna. Vintertid är fågellivet
rikt. Bläsändernas röda huvuden blänker i solen. Natur, tänker jag.
Vattennivån i ån är hög.
Nej, detta är ingalunda orörd natur! Det har
åstadkommits av grävskopor och traktorer på 1930-talet. Då grävdes
åkrarna norr om ån bort, hela vägen till Värpinge. Sedan göts dammarna
som grunda tråg av cement.
Vilket larm det måste ha varit! Vilka schaktmassor! Det mesta
placerades intill järnvägen på lundasidan, en kolossal fyrkantig
jordhög, nu nästan helt täckt av en ogenomtränglig törnrosdjungel. Går
det att bygga på den? Är det inte risk att husen rasar iväg? Norr om
dammarna byggdes reningsverket. Dit och till dammarna sköljdes all skit
i hela Lund.
Jag gläder mig åt svanarna, kniporna, sothönsen och skarvarna.
Vattnet är fullt av fisk. Bortom den långa dammen går jag norrut.
Vinbärsbuskar, krusbär, körsbär och fläder vittnar om bondgårdarna som
fanns här förr.
Därborta skymtar de gula bussarna på en väldig parkering som
röjdes och asfalterades på ett par månader förra året. Nuförtiden går
det fort att omvandla landskap.
Jag går över den gamla åkern och en bäckravin som fyllts ut så
att industrispåret skulle kunna byggas där. Spåret är borta men
järnvägsvallen är kvar. Kraftledningsgatan ger ett perspektiv med
Uppåkra kyrka i fonden.
Jag går in i djungeln söder om södra industriområdet som kommunen
olagligt skänkte till Rausing för att han skulle bygga sin
förpackningsindustri där. Ingen överklagade. Den gamla järnvägsvallen
går genom djungeln som fått växa vilt de senaste 60 åren.
Jag befinner mig mitt i den planerade Källbystaden. Den gröna
remsan mellan det inhägnade industriområdet och det likaledes inhägnade
reningsverket är smal.
Jag fortsätter norrut längs Åkerlunds och Rausings väg. I fonden
syns lasarettet. Till vänster ligger industribyggnaderna. Till höger
finns järnvägen. Två nya spår ska byggas. Ett långt godståg möter ett
snabbt Öresundståg. Där ska Klostergårdsstationen ligga.
Åkerlunds och Rausings kontorsbyggnad ska visst rivas. Kanske där
ska byggas ett gymnasium. Men först måste kommunen köpa tillbaka
största delen av industriområdet som den olagligt mutade Rausing med
1939, för snart 80 år sedan. Där ska Källbystaden ligga.
Jag går hem över fotbollsplanerna. De badar i sol. Frosten har
smält. Solen står i sydväst. Min skugga är lång. När solen skiner blir
skuggorna skarpa. Kommer här att finnas bostadskvarter om tio år?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar