Anna-Karin Gustafsson inledde för ett par veckor sedan en debatt om
lärarnas förtvivlade situation i dagens skola: ”Alla gör vi samma
misstag. Vi jobbar häcken av oss. Vår motståndskraft är förbrukad.”
Hon konstaterar att skolorna segregeras: ”Vissa områden, vissa
skolor, vissa klasser har det ännu värre. Där lärare flyr i högre
omfattning, där vikarier vänder i dörren. Där flertalet vuxna inte
sätter sin fot igen.”
Hon kräver en demokratisk skola för alla och föreslår några goda ordningsregler.
Många vittnesmål följde. En mormor i Bjärred var förtvivlad över
att elever lämnade skolan på grund av dess problem och därför till
följd av skolpengssystemet fick minskade resurser. Ett par liberala
politiker krävde i moralistiska ordalag ordning och reda.
Anmärkningsvärt, eftersom det är just den liberala politiken men fri
etablering, fria val och skolpeng som är orsaken till skolans
sammanbrott.
Lärarna har inte längre makten i klassrummet, makten
över betygen, respekten från föräldrar och elever. Deras inbördes
solidaritet är sönderslagen genom införandet av löneskillnader,
godtyckligt administrerade
I friskolekoncernerna kräver aktieägarna vinst från
bolagsstyrelserna enligt aktiebolagslagen. Betygen är det främsta
konkurrensmedlet. Bolagsstyrelserna kräver att skolledarna levererar
höga betyg. Skolledarna, som kan avsättas, riktar kravet till lärarna,
som också kan avsättas. Föräldrarna kräver höga betyg och flyttar
annars eleven till en annan skola. Eleverna ”vräker ur sig fula ord när
de inte får höga betyg.”
De kommunala och ideella skolorna befinner sig i samma situation.
Också de drabbas av den konkurrens om skolpengen som utkämpas med
betygen som medel. Också där pressar kommuner, skolledare och föräldrar
lärarna. Somliga korrumperas. Andra slutar.
Betygen stiger. Kunskaperna sjunker.
Finland har ungefär samma skolsystem som Sverige hade tidigare. Barnen går i närmaste skola enligt närhetsprincipen.
Finland har inte infört fri etablering av skolor, skolpeng och skolval.
Den finska skolan ligger i topp bland OECD-länderna. Det gjorde svensk skola för femton år sedan.
Dagens svenska skolsystem är unikt. Modellen föreslogs av Milton
Friedman och infördes i Chile av Pinochet-diktaturen men är nu
avskaffad där. Inget annat land har infört något lika extremt. Bara
president Trumps skolminister ser den som en möjlig förebild.
Sedan svensk skola på 1990-talet reducerades till
en kommunal angelägenhet trots intensivt motstånd från
lärarorganisationerna och efter högerns införande av skolval och
privata utförare inleddes ett återtåg mot ett samhälle där föräldrar och
födelseort bestämmer mer av barnens möjligheter. Vi har inte längre en
demokratisk skola för alla barn. Men vi måste återskapa den!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar