I dagarna har Tekniska nämnden uppdaterat sina riktlinjer för
utformningen av gång- och cykelbanor. Tjänstemännens förslag är att det
fortsatt ska vara alltför smala cykelbanor och gångbanor. Enkelriktade
cykelbanor ska bara vara 160 cm breda. Räkna med att en vanlig cykel
är 60 -65 cm bred. Med den föreslagna bredden så finns alltså en
”vingelmån” vid omkörning på högst 30-40 cm, vilket gör det synnerligen
trafikfarligt att göra omkörningar. För att nu inte tala om hur trångt
det blir för trehjulingar och cyklister med släpkärra.
… på gångbanor
Även gångbanor ska i fortsättningen vara alldeles för smala.
Gångbanor ska som bäst vara 175 cm breda. Det innebär att t ex att en
vuxen som håller ett barn i handen inte kan möta en ensam fotgängare,
utan att ställa sig vid sidan och görs sig smal. En fotgängare (utan
käpp, rollator osv) kan inte möta en barnvagn för tvillingar.
… och i cykelställ
Likaså föreslås fortsatt på tok för trånga utrymmen i
cykelställen. Det ska fortsatt vara huvudregel att det bara ska vara 50
cm mellan framhjulens mittpunkt när det gäller tvåhjulingar. Det
innebär att cykelstyren fortsatt ska stångas med varandra och att
förutsättningen för att komma åt att sätta lås i framhjulet är att det
finns minst en tom plats bredvid den parkerande cykeln. Jag säjer som
jag alltid har sagt: detta trånga utrymme för cyklister kan
accepteras endast under en förutsättning: att samma måttprincip
tillämpas för bilparkering, dvs att en bil tränger mellan 10 och 20 cm
in i den bredvidstående parkerade bil.
Ingen riktig separering av gångtrafik och cykeltrafik
En allvarlig brist i förslaget är att det fortsatt inte ska
vara en riktig separering mellan gångbanor och cykelbanor, dvs
höjdskillnader med kantsten, grönremsa eller dylikt. Nej, även i
fortsättningen ska gångbanor skiljas från cykelbanor genom
differentierad beläggning eller med ett vitt streck. Fast alla vet att
många, väldigt många trafikanter, såväl cyklister som fotgängare, ger
blanka fan i denna typ av ”separering”.
Bryt mot trafikförordningen!
Anmärkningsvärt är att de snålt tilltagna bredderna för
gång- respektive cykeltrafik motiveras med att de båda trafikslagen
”vid behov” kan och ska nyttja varandras trafikytor. Med andra ord inte
bara förutsätts att trafikanterna ska bryta mot lagen, de till och med
uppmuntras att göra det!
MP-förslag om förbättringar
Miljöpartiet har inför mötet förberett en rad
ändringsförslag för att rätta till det mesta av de ovannämnda bristerna
i förslaget till riktlinjer. Hur dessa förslag togs upp av nämnden är i
skrivande stund okänt, så det kan finnas anledning att återkomma om
detta.
Gående ska hålla till vänster på gång- och cykelbanan
Från den 15:e oktober i år ska fotgängare som går på
gemen-sam gång- och cykelbana hålla sig till vänster i färdriktningen.
Föga överraskande verkar detta ha inte ha trängt fram till Lunds
fotgängare. De allra flesta dräller fortfarande omkring lite hur som
helst på denna typ av gång- och cykelbanor. Något, om än inte särskilt
mycket, skulle kanske en informationskampanj från kommunens sida vara
på sin plats.
Fritt fram för bilar vid Stortorget
Av någon anledning som jag ännu inte lyckats få utredd är
det numera tillåtet för alla bilister att färdas förbi Stortorget i
sydlig riktning. Förhoppningsvis är det bara tillfälligt att vägmärket
med förbud för obehörig motortrafik täckts över, men även om så är
fallet innebär det att fler bilister vänjer sig vid att färdas där. De
vänjer sig vid denna färdväg, med följd att ännu fler bilister framöver
kommer att bryta mot förbudet (om det alltså återinförs).
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar