2018-11-22

Rättelse och berättelse av Ann Schlyter

I förra numret av VB berättade jag om kampen mot Genombrottet 1968 och påstod att det stoppades tack vare socialdemokraten Agne Simonsson. Naturligtvis skulle det stå Agne Gustavsson! En pinsam felkoppling i mitt huvud. Hur kunde det bli så? Mitt fotbollsintresse har ju knappast överskuggat min politiska verksamhet. Agne Simonson var ju inte ens en av de tre målskyttarna när Sverige vann silver i VM 1958. Men jag såg honom spela center i denna berömda match på Nya Ullevi. Pappa, som var bilreparatör, hade fått fina sittplatsbiljetter av en direktör som tack för att han skötte om dennes Mercedes så väl. Det var en hög stämning under matchen som jag drogs med i även om mitt fotbollsintresse var måttligt. Och jag njöt av att sitta i denna vackra byggnad som gav känslan av ett svävade rymdskepp. Det glädjer mig att detta verk av Janecke-Samuelsson restaurerats och bevaras, till skillnad från motsvarande om dock inte lika vackra arena i Malmö. 

Rättetserättelse
Den match det refereras till ovan var semifinalen i VM. I en sådan får man chansen till medalj men att det blev silver krävdes en match till, finalen, för att bestämma. Kurre, inte Agne var namnet för dagen efter denna match men såna är det nog ont om i politiken också.
red

Inga kommentarer: