2020-05-28

Lästips från Tjatte

Tycker detta är en intressant frågeställning ur ett marxistiskt perspektiv, kring frågan om produktionens organisering inom en mycket snar framtid. En framtid som vi till viss del redan är inne i.
   Att jag jag vidarebefordrar den är väl för att den är så att säga prekärt-aktuell. Fyndigt ordval eller??  :-)
Kh Tjatte
 


Vad är det för fel på medborgarlön?
Av Pål Steigan

Ingress: Den här artikeln "Vad är det för fel på medborgarlön?" finner jag viktig och jag har fått fin hjälp till översättning.
Jag har tidigare publicerat en besläktad artikel “Robotar skall bygga robotar i Kina” – Vad händer då med profitkvoten? Den fokuserar på en annan fråga – som titeln visar.
Läs artikeln här »

Den som vill kan läsa den på norska här »

Hva er galt med borgerlønn?
Av Pål Steigan 28. april 2020
Borgerlønn eller garantert grunninntekt blir igjen lansert som et forslag til svar på den massive økonomiske krisa vi fortsatt bare står ved begynnelsen av. Ideen med borgerlønn er at den skal være, som det står i Wikipedia: «en økonomisk ytelse til alle innbyggere i et samfunn, tenkt som en betingelsesløs og universell grunninntekt som utbetales uavhengig av sosial status og som er høy nok til at de som mottar den kan leve et liv i verdighet og med mulighet for å delta i samfunnet.» Men det må vel være fint? Garantert inntekt uten å jobbe! Eller?

Inga kommentarer: