2020-05-28

Var det fler än jag som blev lurade? av Göran Persson

När jag kom hem från landet och städade undan fem dagars brev och tidningar på hallmattan så låg där dessutom ett långt handskrivet A4-papper, spännande. Tog så klart upp det först och det hade en fullskriven baksida också, dubbelt spännande.
   Dubbel besvikelse inträffade när jag förstod att det var ett massutskick från Philip Sandberg. Ja, först trodde jag så klart att det kom från Kommunstyrelsens ordförande. Fast när jag kom till slutet förstod jag att jag det var fel, detta var från honom personligen och bekostat av honom själv.
   Blev plötsligt tveksam till V:s förslag att sänka politikerlönerna rejält. Är det verkligen rätt väg när KS-ordföranden varken har råd med dator eller skrivmaskin för att inte tala om porto till ett brev. Att bara ha en blå kulspetspenna och vara tvungen (av Liberal-ideoligiska skäl gissar jag) att skriva på ett något ljusare men dock blått papper är nästan på gränser till armod.
   Tänkte även bemöta innehållet i sak men det är redan gjort på ett förtjänstfullt sätt i sydsvenskan av Alexander Kuprijanko. Jag återger slutklämmen i hans artikel nedan tillsammans med en länk till artikeln.
För den som inte haft lyckan att få pappret så kan det läsas här »
 
Sandberg säger sanningen – men inte hela sanningen, 27 maj 2020

Sammantaget hade skolan och äldreomsorgen behövt få en bit över 300 miljoner kronor, inte knappt 300 miljoner kronor, mer 2021 jämfört med 2020 för att ens kunna täcka sina ökade kostnader och därmed upprätthålla samma nivå på verksamheten. Eftersom man inte får så mycket pengar måste man fortsätta att spara nästa år, om Lundakvintetten får igenom sitt budgetförslag.
   Så visst säger Sandberg sanningen i sitt brev till Lundaborna – men inte hela sanningen.
Läs hela artikeln här »

Inga kommentarer: