2009-02-05

Gunnar Stensson; visa att det finns någon sanning bakom det du skriver
av Lars-Anders Jönsson

I senaste VB mötte jag påståenden som får mig att undra. Gunnar Stensson skriver under rubriken ”Israel reducerar Förintelsen till politisk propaganda”:
”Israel besvarar rutinmässigt omvärldens kritik mot massakrer och övergrepp med påminnelser om Förintelsen och anklagelser för antisemitism. Dessa undanmanövrer fungerade länge, men nu har det gått inflation i dem. Alltfler, även judar kräver att man gör åtskillnad mellan händelserna i Gaza och Förintelsen. Israels sätt att utnyttja Förintelsen som politiskt argument relativiserar och banaliserar den unika tragedi som Förintelsen är.”
”Israels försök att skjuta barnen som brändes till döds i vit forsfor åt sidan med Förintelsen som argument inger världsopinionen vämjelse.”
Jag kan naturligtvis inte ta del av all nyhetsförmedling. Det jag möter är nyheterna på TV, i radio, tidningen Sydsvenskan och så på nätet. Inte i något fall kan jag minnas att man från Israelisk sida förklarat sitt agerande på det sätt som Gunnar Stensson påstår! Det du tycks säga är ju att detta användande av förintelsen inte är ett undantag av någon enskild individ utan att detta sätt att argumentera är det gällande när Israel kritiseras!
Jag vill att Gunnar Stensson berättar i vilken tidning, tidpunkt och av vem detta förmedlats så att också jag kan ta del av detta.
Jag vill även att Gunnar Stensson uppger källan till påståendet att Israel ursäktat dödandet av barn med vit forsfor med Förintelsen som argument. Media och tidpunkt om jag får be!
Avses en medborgare i Israel, en bosättare eller en officiell person kanske ingående i regeringen?
Vad jag förstår har Stensson arbetat som lärare. Var finns nu källkritiken? I dessa tider av återuppväckt antisemitism när individer i Malmö skrämmer med burkar som skall påminna om cyklon B, hakkors förs fram och rop om Hitlers storhet hörs vid demonstrationer och kyrkan tvekar att delta i minnesstunder kring förintelsen är det av yttersta vikt att man kan belägga det man för fram i debatten.
Förintelsen var unik men den utgör också en del i den alltsedan kristendomens uppträdande oavbrutna förföljelse av judar. Varför argumentera på ett sätt som i förlängningen bara stärker de krafter på högersidan som nu åter börjar marschera öppet på våra gator.
I VB från den 23 januari fann jag ett bibelcitat från Jesaja där Gud bannade Israels folk;Låt mig slippa se era illdåd. Sluta att göra det onda”. En tillfällighet? Nej troligtvis inte. Judeförföljelserna hade sin början i kristendomen och hämtade många gånger argument just från de bibliska böckerna! Tala om traditionalism.

Inga kommentarer: