2009-02-05

Vladimir Putin och Erik Kågström
av Gunnar Stensson

Under lång tid har Erik Kågström liksom jag i Veckobladet kritiserat den ekonomiska världsordningen och dollarns ställning som världens reservvaluta.
Vi har kritiserat USA:s överkonsumtion och handelsunderskott. Vi har sagt att USA finansierar sin konsumtion genom att trycka nya pengar. Vi har förutsett en kommande kollaps för världsekonomin.
Visserligen hittade vi inte på detta på egen hand. Det fanns en mängd analyser och rapporter som pekade i samma riktning. Paul Krugman fick nopelpriset för den sortens påpekanden.
Själv förordade jag ett system där dollarn tvingas konkurrera med flera regionala valutor. Ur det perspektivet argumenterade jag för att Sverige skulle ansluta sig till euron i stället för att behålla kronan och därigenom indirekt stödja den nuvarande världsordningen. Jag såg euron som en förebild för andra regionala valutor. Jag berättade om de ansträngningar att samordna ekonomierna som görs i Sydamerika för att skapa en gemensam valuta och frigöra sig från beroendet av USA. Jag hoppas på en ordning där USA samarbetar med världen men inte gör anspråk på att leda den.
Nu har dessa tankar nått det världsekonomiska mötet i Davos, där de enligt en artikel av Per Roijer framfördes av Vladimir Putin.
Jag har visserligen en skeptisk inställning till Vladimir Putin och lyssnar hellre till Erik Kågström. Men det gläder mig ändå att viktiga idéer framförs så det hörs i hela världen och att de även når makthavare som orsakat krisen och makthavare som kanske kan påverka den.

Inga kommentarer: