2017-04-20

Dagboksanteckningar av Gunnar Stensson

Söndag 9 april kl 13.
Nyheter om dådet i Stockholm den 7 april. Offren identifierade. Gärningsmannen från Uzbekistan. Jämför Sankt Petersburg och London. Snart manifestation på Sergels torg. Motsägelser: Allt blir annorlunda. Allt ska fortsätta som vanligt. I tv socialdemokraternas kongress, Göteborg, tal av Jonas Gahr Störe, s-ledare i Norge. Löfven talade. Hans röst bröts.
   Lund 18.30. Bob Dylans konsert i Arenan börjar strax. Fotbollsplanernas gräs glänser i kvällssolen. Lunds skyline: Grand, lasarettet, Allhelgonakyrkan. I Piteå 1967 sjöng Bob om Vietnam. Nej, det var på film. Rock n Roll står det på de jättestora turnébussarna. Ständig ström av folk över bron. Alla kroppsvisiteras innan de släpps in. Är det en reaktion på dådet? De tar det inte på allvar. Massor med poliser. Vem är mannen vid bänken, trasiga kläder, trasiga tänder, ser på mig. Känner jag honom?
   Ja, Gustav. Studiecirkeln. Målare. Vi råkar i samspråk om gamla tider. Någon erbjuder oss en biljett för 500. Gustav hoppas bli insläppt gratis. En kvinna börjar tala med mig. Plötsligt, entusiastiskt. Kul att höra Dylan. Hon berättar. Min dotterdotters lekskola var på barnfilm nära Drottninggatan. De hölls kvar i salongen till klockan 7. De fick se fem filmer. Det var en oväntad filmfest. Nu känner jag igen henne. Vi träffades nästan dagligen med våra hundar vid Höje å för femton år sedan. Men namnet simmar dolt i medvetandets svarta vatten. Nu kroppsvisiteras hon och hennes gråhårige man. De går in. Alla har gått in. Jag skiljs från Daniel.

10 april.

Egendomlig tv-kväll. Hitlers sista dagar och död. Bilder från lördagen den 28 april. Min födelsedag, tolv år. Jag tog tåget hem från mitt inackorderingsrum. Hitler förberedde sitt självmord. Svartvita bilder utanför bunkern i Berlin.
   Nästa program. Vietnambilder. Jag känner igen flera av dem. Svartvita. 1968. Tet-offensiven. Napalm. Agent Orange över en femtedel av landet. Missbildade barn i tiotusental, flera generationer. Noam Chomsky kommenterar. Gunnar Sandin översatte flera av hans böcker.

Inga kommentarer: