Anders Almgren, Björn Abelsson, Emma Berginger och Ulf Nymark tar
fajten om snabbspåret på Sydsvenskans åsiktssida. En bra Lunds C är
deras gemensamma mål. Tanken på en tunnel avvisar de, åtminstone de
närmaste decennierna. Deras viktigaste utsaga i SDS 10 maj är denna:
”Fyra spår söder om Lund C får inte innebära stora
rivningar på bägge sidor om järnvägen. Vi tar strid för att minimera
ingreppen söder om Lund C.”
Bussdepån för regionbussar vid Källby
reningsverk är snart klar. Vi som bor i närheten vet att en förfärande
stor yta åker och äng skövlats och att buskarna där vi plockade
björnbär i höstas är borta.
Men det är tillfälligt.
Bussdepån ska bort inom fem år och nio månader, Det blir 2023. Då ska också Klostergårdsstationen vara färdig.
”Skånetrafiken kommer i framtiden ställa bindande krav på att alla bussar ska stå på Gastelyckan.” (SDS 11/5)
Hur det går med björnbären vet man inte. Just här ska ju Sydvästra Lund byggas.
Det är utmärkt att Anders Almgren och Björn Abelsson ger tydliga besked i dialog med medborgarna!
De är naturligtvis alltid välkomna också i Veckobladet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar