Debatten om nya Lund C och höghastighetståg har nu tagit fart på
allvar. Lunds kommun har i bred politisk enighet tagit ställning för
att höghastighetstågstationen ska ligga vid Lund C.
När planerna för nya Lund C har börjat komma i riktigt
skarpt läge villkorar allianspartierna denna lokalisering: ska vi ha
höghastighetståg vid Lund C ska stationen förläggas i tunnel under jord.
MP, S och V röstade emot detta villkor. I ett inlägg på Åsikter den 2
maj sluter Anders Jeppsson upp bakom allianspartiernas villkor och
kritiserar Miljöpartiet och undertecknad för kortsiktig planering.
Tunnelkrav: död hand över förnyelsen
Jag vill därför redogöra för MP:s ställningstagande samt
konsekvenserna av att nu ändra planeringsinriktning. MP står bakom
huvuddragen i det ramprogram för området kring Lund C som ligger till
grund för planeringen och som beslutats i stor politisk enighet. Vi
står också bakom möjligheten att i ett långsiktigt perspektiv flytta ner Lund C under jord. Men programmets förutsätter en station i markplan.
Att nu ändra planeringsinriktningen kommer för överskådlig
tid att lägga en död hand över såväl ombyggnaden av stationsområdet som
frågan om den nya järnvägens sträckning genom kommunen. Detta av
följande skäl:
Nedgrävning kostar 12 – 19 miljarder
1. Planeringen för omvandlingen av Lund C som pågått sedan sex år tillbaka måste nu stoppas och rullas tillbaka.
2. Eftersom förutsättningarna för Lund C dramatiskt förändras,
kommer Jernhusens, stationsområdets statliga ägare, och andra
intressenters planering för stationsområdet att avbrytas i avvaktan på
beslut om höjdläge för stationen.
3. Ett beslut om tunnellösning kan inte tas förrän
finansieringsfrågan är löst. Utsikterna till statlig finansiering är
allt annat än goda. Tunnelbyggets kostnader beräknas enligt
Trafikverket ligga någonstans i storleksordningen 12 - 19 miljarder.
Trafikverket ser inga som helst trafikmässiga fördelar med en
underjordisk station. Kommunen får alltså själv räkna med att stå för
merparten av kostnaden. Detta är en investering för kommunen i en
storleksordning som får kostnaden för spårvägen att närmast framstå som
kaffepengar
Risk för att höghastighetsspåren går Lund förbi
Förutsatt att staten snabbt tar beslut om genomförande av
höghastighetsbanan kan den i bästa fall stå klar 2035. Att nu sätta upp
nya villkor för stationsläget för höghastighetstågen innebär att hela
projektet senareläggs cirka ett decennium, vilket alltså innebär att
lundaborna får vänta med ny station och höghastighetsjärnväg till fram
mot mitten av seklet. Fast en annan och troligare utveckling torde vara
att Trafikverket i den situationen väljer att dra spåren utanför Lunds
stad och kanske också helt slopa ett stationsläge i Lund.
Allianspartiernas villkor förskjuter projektet till en
avlägsen och dunkel framtid. Och i allra värsta fall kommer
höghastighetståget att susa Lund förbi. MP vill se en ny Lund Central
med höghastighetståg så snart som möjligt.
Ulf Nymark (MP)
vice ordförande i Byggnadsnämnden, Lund
NOT: Texten har tidigare publicerats i Sydsvenskan den 9 maj i år.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar