2017-03-30

Victoria Kawesa och Gudrun Schyman blir partiledare för Feministiskt initiativ

Feministiskt initiativs (F!) partikongress har valt Victoria Kawesa och Gudrun Schyman till partiledare. 
– Det känns så fantastiskt! Jag är den första svarta, kvinnliga partiledaren i Sverige. Men det här är så mycket större än jag. Inget av detta hade varit möjligt om det inte vore för alla tusentals hjältar inom den antirasistiska, feministiska rörelsen som banat väg för sådana som jag. Det är deras framgång lika mycket som min. Jag ska göra allt för att se till att kampen för rättvisa och mänskliga rättigheter fortsätter, säger Victoria Kawesa.
– Jag är väldigt glad för att jag har fått förtroende att vara en av två partiledare för Feministiskt initiativ. Att dessutom få göra det med Victoria Kawesa gör mig mycket stolt, säger Gudrun Schyman.

Inga kommentarer: